|
|
|
|---|---|
|
Hej! Sommarbilen går ju inte så många hundra mil om året och det känns som läge för ett oljebyte. Frågan är vilken olja som rekommenderas? 1. Skall man köra ett varv med Omega 907 innan? 2. Visst tickande från motor som gärna får försvinna! 3. Skall man gå på "tjockare" olja när man bara kör "lite" på sommaren? 4. Bilen har rull 22k mil Tacksam från tips 😀 | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Vilken 5W-40 eller 0W-40 motorolja som helst fungerar klockrent, så länge den har ACEA A3 (eller C3) klassificering samt en API klassning på SN eller högre. Officiellt ska motorn ha BMW LL-01 eller LL-04, men i det här fallet finns inte någon speciell anledning att strikt följa det (dessa äldre motorer är mycket mindre känsliga än modernare samt du kör ditt eget tätare oljebytesintervallsystem), men är alltid bra att ha där som stöd eller referens. Råkar oljan du vill ha vara en BMW LL-01 eller LL-04 så är det bara en fördel. Vi kan säga så här - väljer du en BMW LL-01 eller LL-04 så vet du med 100% garanti att det är rätt olja för din motor. 1. Nej, det behövs inte. Moderna motoroljor har mycket bra rengöringsadditiv, så det räcker att använda den nyaste motoroljan i kombination med relativt täta byten. För en sån här sommarsäsongare är det lämpligt att göra ett oljebyte innan du ställer av på hösten - köper du oljan själv och gör arbetet själv så är det en väldigt låg kostnad. Men om motorn är rejält smutsig internt så kan en större dos av rengöringsadditiv (vilket Omega 907 i korthet är) dock vara på sin plats. @MickeE36cab - Vet du om du har en väldigt smutsig motor internt? - Har du exempelvis någon gång lyft på ventilkåpan och samtidigt passat på och se hur det ser ut? - Är oljefiltret fullt med små sotpartiklar? 2. Det sägs finnas ett par oljetyper som lite oftare än andra kan tysta tickandet något. Men det varierar kraftigt från fall till fall vad slutresultatet blir. Kommer inte ihåg såhär på rak hand vilka oljor som bruka vara mer framgångsrika än andra här - ska kolla. Valvoline SynPower 5W-40/0W-40 och Shell Helix Ultra 5W-40/0W-40 har nämnts tidigare att de kan reducera ventiltickandet men det är som sagt högst individuellt från fall till fall (och kanske i många fall var det bara att man bytte från gammal och helt fel olja till ny och korrekt olja som var lösningen och inte oljevarianten i sig). @MickeE36cab : Vilken olja kör du med nu? 3. Nej, det ska man inte. Arbetstemperaturen på motor är exakt densamma oavsett om det är vinter eller sommar, så varmviskositeten (den andra siffran i tex 5W-40) ska vara densamma oavsett. Däremot så är kallviskositeten (den första siffran i tex 5W-40) viktigare om man kör på vintern. Då vill man ha den på 0W eller 5W (här nere i Skåne går vilket som helst bra men uppe i Norrland vill du helst ha 0W) - detta för att minska slitaget vid kallstart då det är då den större delen av motorslitaget uppstår. |
|
Kan i princip bara hålla med! Jag skulle nog satsa på en 5W40-olja och då helst med BMW LL01 eller 04-klassning. Det finns många sådana att välja mellan. Om du hittar en "äkta" helsyntetisk dito som är gjord av PAO-basolja, så är det en fördel då den oljan är mer stabil. Men i ditt fall med en 320i Cab, skulle jag tippa på att den inte hårdkörs några längre perioder...så då är det inte lika kritiskt. Tyvärr är det ovanligt att 5W40-oljor är äkta helsyntetiska oljor - de flesta är högraffinerade hydrocrackade mineraloljor även om oljetillverkarna oblygt och (ortodoxt sett) felaktigt anger dem som helsyntetiska. Fördelen med LL01/04 är att det då ställs högre krav på att oljan inte får orsaka så mycket "slagg" och annat under drift - den håller helt enkelt motorn renare invändigt. Generellt brukar 5W40-oljor vara mer "tjocka" när de är varma än 0W40-oljor som generellt brukar ligga ganska nära nedre gränsen för att klassas som xW40. Men det finns undantag så man måste gå in i varje oljas datablad för att se exakt vilka viskositeter de har. Oljor som ofta orsakar tickande är t ex. Castrol Magnatech. Valvolines helsyntetiska oljor som t ex. Synpower 5W40, har jag personligen bra erfarenhet av att de brukar tysta ner tickande motorer. Tickandet kan även vara luft i en eller flera ventiltryckare - boten mot det är att man varmkör bilen ordentligt och sedan ligger på högt motorvarv ca 4000-5000 rpm under några minuters körning i jämn hastighet för få ur luften ur tryckarna. Detta är faktiskt den metod som BMW anger i sina "reparationsinstruktioner"! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för två mycket uttömmande svar runt oljan. Nu har jag konkret underlag att gå på :-) På frågan om jag har koll på om motorn skulle vara "smutsig" internt så är svaret nej, men jag tänker som så att det kan väl inte vara en nackdel att köra ett varv med Omega 907 när jag ändå är igång så att säga! |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Nej. ingen nackdel att köra ett varv med Omega 907 innan bytet. Men om motorn är "normalsmutsig" inuti så finns inget direkt att hämta där. Omega 907 gör mest nytta för motorer med mycket eftersatt service. Ett exempel där det nog hade varit lämpligt var till en M40-motor som satt i en E34 518i som jag ägde en kortare tid - den var vansinnigt smutsig inuti (där hade inte olja bytts särskilt ofta och troligtvis billigaste/sämsta olja ovanpå det) Länk Länk Vid första oljebytet (jag tror jag bara körde 25 mil) hade det formligen flödat bort sotpartiklar då en helt fräsch modern olja kunde gå in och göra rent på vissa ställen iallafall. Länk Länk Så på en sån här motor hade jag definitivt provat med Omega 907 för att lossa så myclet skit som möjligt i första vändan, så inte efterföljande motoroljor har så mycket skit att lossa, suspendera och avlossa i filtret. Jämför gärna med en motor som både är äldre och har högre miltal men som fått regelbundna oljebyten med bra olja (bilden är från vid runt 35 000 mil) Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.