|
|
|
|---|---|
|
Hej. Vi har en 325a från 2007 som har strulat i automatlådan. Bilen har gått nästan exakt 25000mil. Röd varningslampa lyste vid uppväxling runt 70-80 km/h, om man inte accelererade oändligt försiktigt. Hände kanske fem-femton gånger. Första bilverkstaden sa att det inte var lönt att laga, men en kompis nollställde ECUn i lådan och efter det går bilen mjukare och utan felmeddelande. Nu är frågan om man bör byta olja i lådan i förebyggande syfte, även om BMW hävdar att det inte behövs. Förhoppningen är att bilen skall gå ett år, 2000mil, till. Sedan skulle det passa bättre att byta till ny(are) bil. Ett byte verkar komplicerat och tar nog ett antal timmar för kompisen - timmar som jag får ersätta med något, även om inte med 1000kr/h och oljan i sig kostar nog 1000-2000:-. Så, vad är er åsikt? Byta olja eller inte? / Hälsningar Fredrik | |
|
Oljan skulle bytts för läge sen. Kompis bytte nyss på sin Volvo -15 14.500 mil. Oljan var kolsvart och de fick spola igenom 16 liter innan den var ren, och det blev en helt annan gång i lådan. Så svaret på din fråga, ja det är värt att byta oljan, helst borde din låda spolas, enkelt för den som kan det, men det går åt mer olja. |
|
|
Är inte oljan bytt så byt. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Biltillverkare och deras tjatter om livstids oljor i v-lådor är ett jäkla bull. Mängder med lådor som aldrig fått olja bytt och börjar bli bänga blir nästan som nya igen med lite ordentlig spolning och byte av olja. Gäller generellt typ alla tillverkare som tillämpar livstids principen på oljorna i v-lådor - framför allt just automat lådor. |
|
| Glöm inte filtret oxå | |
|
Det förekommer också att lådor som funkat ok med risig olja i typ 25k mil blivit bökiga efter ett oljebyte. Tyvärr är det lite av ett lotteri, men man vill ju såklart ha fräsch olja i lådan. Vad jag läst mig till verkar en del rekommendera ett delbyte + filter istället om oljan är gammal. Det här verkar vara ett ämne där inte alla är överens om vad som är rätt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.