|
|
|
|---|---|
|
Hej alla! Har en E91 lci. Har precis bytt packningar till ventilkåpan och passade samtidigt på att byta tändstift och tändspolar. Är nybörjare på att skruva med bilar så givetvis gick två saker fel. 1. Ena bulten till ventilkåpan gick av. ( verkar vara tätt ändå) 2. Missade att skruva fast ena muttern på bränsleröret som går till en av spridarna. När jag skulle starta bilen märkte jag att det läckte bränsle till spridaren (misstag 2) och skruvade fast muttern ordentligt. Inget mer läckage men bilen startar nu inte. Någon som har någon aning om vad jag ska göra för att bilen ska starta? Vänliga hälsningar Tobias | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Välkommen! Gick skruven av när du skulle lossa den? Kan hända att de ärgar fast och kan sitta ganska hårt i toppen (och om jag minns rätt så är det bara M6 skruvar så behövs inte så mycket för att de ska gå av). Men tänk på att dessa skruvar bara ska dras med 10 Nm! Det är ungefär vad man drar med en skruvmejsel med hylsa utan att anstränga sig speciellt. Många drar åt denna typ av skruvar alltför hårt vilket kan ha motsatt effekt i att man trycker ihop packningsmaterialet för mycket och det börjar läcka istället. Jupps, det är ju direktinsprutning på denna motorn så det är löjligt höga tryck i de där bränsleledningarna (tror det kan vara upp till 200 bar där). Lätt hänt du glömt koppla tillbaka (eller sitter inte helt korrekt) någon sensor eller kablage eller dylikt som är kritisk för att motorstyrsystemet ska vilja starta bilen eller kritiskt för motorns operation. Kan du läsa ut felkoder så gör det - har du tur ger det väldig snabba directions om ungefär var du ska börja felsöka. Ett "no-start" scenario kan uppträda på ett runt hundratalet olika sätt (dvs det kan finnas runt hundra olika sätt "en bil inte startar"). Vad för scenario har du? Är det ett crank-no-start eller är det ett no-crank-no-start exempelvis? |
|
Tack för svar! Den gick av när jag skulle dra åt. Har ingen momentnyckel men försökte att vara försiktig. Jag har tyvärr ingen felkodläsare. Det är crank - no start. Den hackar men vill inte starta. Finns det något man kan testa att göra? Tobias |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Då drog du ungefär 4-5 gånger hårdare än du skulle :-) Det är ett klassiskt misstag och det är definitivt inte begränsat till nybörjarmekare, det där görs dagligen av mer erfarna och även de som borde veta bättre. Därför är en momentnyckel ett vansinnigt bra "träningsredskap" för att få en uppfattning om vad tex 10 Nm, 25 Nm och 110 Nm egentligen är (och även få en uppfattning om vad en typisk M6, M8 eller M10 skruv dras till då man sällan momentdrar alla infästningar utan det brukar man bara göra för kritiska infästningar eller om man som sagt är osäker på hur hårt <x> Nm egentligen är). Hur länge gick motorn första gången du startade den (när du upptäckte bränsleläckaget)? Eller du kanske inte ens hann så långt? Du kanske bara slog på tändningen och redan vid eventuell primening (osäker på hur N43 hanterar primening) så kunde du se att det läckte bränsle? För hade det varit en äldre M5x-motor (M50, M52, M54) så är de notoriska för att sura ned sig om man bara startar upp den snabbt och direkt stänger av motorn. Men tror inte det handlar om detta i det här fallet. Tänkte just säga att koppla in ditt diagnostikverktyg och kolla vad bränsletrycket är... :-) Utan diagnostikverktyg är man numera en död fisk helt enkelt när det gäller att arbeta på bilar - det är ett måste. Har inte särskilt djupa kunskaper om just direktinsprutade motorer om just typiska fel man gå kolla efter (utan tillgång till diagnostikverktyg), kanske finns någon här som har något tips vad som kan göras utan något som helst diagnostikverktyg. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.