|
|
|
|---|---|
|
Sitter ju en liknande typ av spindelled som på E83 och E53 på E60 och E61 med 4WD. Dvs en separat led direkt under "spindeln". Likadan på höger och vänster sida. Finns det något gåntbart verktyg att få loss den rackaren med? En vanlig spindelledsavdragare funkar ju inte. Misstänker att dom kan sitta duktigt fast. Det enda som syntes i en sökning online var ett amerikanskt verktyg för 1500 + moms och tull. Samt säkert lång väntetid. Hade varit fint om det fanns något i Europa. | |
|
Släng in en länk till pjäsen från USA så kanske någon vet om det finns liknande här. // Magnus |
|
|
Länk Så ser den ut. Svårt att hitta något liknande i Europa. Möjligt att jag haft dåliga sökord. Men skulle vilja kalla den för en Traggelenk Abzieher på tyska. Kände lite på leden och den sitter minst sagt fast. Knacka i kanten, slå på länkarmen och köra rostlösare hjälpte föga. Bara bultarna som håller leden var enkla att få bort. Resten sitter rejält fastrostat. Är inte på min bil heller så vet inte om jag vill våldföra mig för mycket. Bättre om det finns ett gångbart verktyg. |
|
|
Värme! Induktionsvärmare eller gaslåga från t ex. svets! Men räkna med att fettet i leden då "kokar bort" - men ska du byta leden är det iofs. inget problem... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack Johan! Jag testade med värme men blev mest rök och hosta. Man kommer väldigt dåligt åt att slå och bryta efteråt. Kompisen ville ha igång bilen, så vi gjorde en deal där jag fick två femhundringar till specialverktyget och så fick jag behålla det bara jag bytte leden åt honom och slängde ihop bilen. Då har jag fått verktyget billigt tycker jag (kostade typ 1600 med alla avgifter) och kan använda på den egna bilen samt på framtida objekt. Gick iaf otroligt lätt! Släppte direkt med detta verktyg. På spindelleder som är lite större (t.ex E61 samt E53) får man skruva i bultarna en aning och låta verktyget ligga an mot dem. När det sedan har grepp så går det fint. Så om någon jobbar själv och ska byta såna leder så vet ni ett verktyg som funkar. Jättefin finish på det också. Inget fuskjobb eller "Kina-kvalitet". |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.