AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
793

Insugsljud till 4:orna

W
187
W
BMW 316 -89
Har hört att BMW:s 4:or har problem att få ett odenterligt insugsljud till skillnad från sexorna...

Jag har dock efter mycket jobb och slit kommit fram till hur man kan öka detta ljud på fyrorna och kanske även på sexorna. Hemligheten ligger i att INTE sätta filter direkt på luftmassemätaren utan dra en stålspunnen slang (inte plast= dämpar insugsljudet) till exempelvis fronten.
Jag testade att byta min stålspunna slang (inhandlat på industiförnödenheten i kalmar) mot en plastslang och insugsljudet försvann helt.

Testa och se..

Kommer med bilder snar på hur jag har gjort....

Mvh Martin
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Bästa sättet att få ett trevligt ljud på en BMW 4:a är att montera dubbla Webrar eller Dellortos =)

W
BMW 316 -89
Jag erkänner mig slagen :) :)
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
W:

Har du tagit bort en helljuslampa och dragit slang från lamphålet och in i filtret också?
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Vad har du för diameter på den slangen? Leder du den in i luftburken eller? Var lederslangen i fronten, sitter den bakom grillen eller?

//Johan

dreiachtzehnis
W
187
W
BMW 316 -89
Jag har inte tagit bort heljuslycktan.. Däremot så har jag tagit bort skydskåpan som sitter där och gjort en värmesköld istället...
Tekniken ligger alltså i all få ett resonansljud som den stålspunna slangen ger och som den i gummi dämpar.
Diametern på slangen är 80 mm = kraftigt överdimitionerat filter...:)

Bilder kommer snart....

Mvh Martin
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
W:

Tycker det låter tungt med stålomspunnet. Borde väl fungera lika bra med kevlar antar jag?
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Braxen// Du har som vanligt bästa lösningen! Klart vanebildande sound ;-)

/Kristian BMWCS 5062

------------------------------
Länk
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Ett annat trick är att sätta en rörböj mellan Open Air filtret och mängdmätaren. Blir säkert nån resonans där också, låter MYCKET mer än om man sätter filtret direkt på mängdmätaren.

Kiip Spiiding!
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Vad för slags böj? En 90 graders eller? Jag har provat med ett rostfritt rakt rör och med gummirör och inget av dem båda får den att råma som jag vill. Funkar det bättre med en stålomspunnen slang då kanske eller en rör böj?

//Johan

dreiachtzehnis
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Jag har en 45 graders 3" rörbit och det blir ett helt annat ljud än att sätta filtret direkt på mängdmätaren.

Länk

//Niklas
BMW CS NORD 3555
BMW SC
Knutstorp 1.16:52
Kemora 1.27:86
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Kan den där lilla rör svängen göra skillnad mot ett rakt rör alltså... Kul, man lär sig nåt nytt varje dag! Nu ska jag handla rör eller stålomspunnen slang och jaga insugsljud!

//Johan

dreiachtzehnis
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Det är faktist Konis bil jag refererar till. Plus en annan kompis som har en 323ti Compact med samma typ av böj och ännu aggressivare insugsljud.

Alla som sett och hört den Compacten (röd) på tex Knutstorpsträffen i fjol (och förrfjol) kommer nog ihåg brölet. :-)

Kiip Spiiding!
Alfa Romeo, som är erkänt duktiga på sköna insugsljud, använder nittiograderböj till luftburken. Om det sköna gurglande ljudet beror just på det låter jag dock vara osagt.
Su
9
SuneKock
528 -84
jag fick tag i en bit rostfritt rör fram till helljuset
dock är dett ganske tunväggigt så man får ganska råa resonanser, när vi dessutom svetsade på avgasåterföringen då fick bilen ett insugningsljud mellan en diesel och en bmw...bilen är en 528, med orginal avgas...
mvh peter
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.