AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
811

Första bmw'n, lite installationshjälp

Hej

Efter "lurkat" här inne en lång tid, blev jag otålig och helt i onödan bytte jag bil till en 320D xdrive - 17.
Mycket kompetent bil.

Dock har jag inte riktigt koll på alla inställningar som jag vill få gjort och hoppas på er hjälp.

1: finns ingen belysning på hastighetsmätaren på, hade vart fint när det mörknar.
Hur får man igång den? Har läst lite i i driven och snurrat på hjulet brevid vredet (auto ljus på).

2 när man stänger av motorn, går ur och stänger dörren så fortsätter stereon spela, kan man ställa in det?

Mvh Jonas
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Kul med ny bil! Hur långt har den rullat?

1) Konstigt, så länge inte vredet du varit inne på står i fel läge så ska det lysa. Kan lampan eller en säkring gått?

2) Inget svar där, men det slutar ju när du låser. Lämnar du ofta bilen olåst så att detta stör dig?
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
På fråga två så funkar min E91 2011 på samma sätt om jag inte har haft nyckeln i hålet (dvs kört keyless men nyckel i fickan) men om jag haft nyckeln i hålet på bilen så tystnar stereon när jag tar ut nycklen.
Med keyless så tystar stereon när jag låser.

Vet inte om det går att koda om. Jag tcker det är OK, även om jag egentligen tycker steoreon kunde tystna då jag öppnar dörren med motorn av.

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Den har rullat 3700, så den är precis inkörd.
Hade det inte varit run flat däck på så hade det varit perfekt.

Lämnar den givetvis aldrig olåst, förmodligen ovana iom keyless😃.
Har gått från A4 2005, till golf 2011 (äntligen aux) till denna med blåtand, parksensorer, keyless och annat skoj.

Stereon tystnar väl när man slår av tändningen? Alltså trycker på start/stop-knappen en andra gång efter att man stängt av motorn.
Aha, såpass enkelt, skall prova
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
För att komplettera Adelsons svar så är det väl trycka på start/stop-knappen UTAN att trycka på bromspedalen - för har du foten på bromsen så lär väl bilen starta igen. Men utan foten på bromsen är det i alla fall slå till tändningen och då borde det ju vara av också, även om jag inte provat att slå av, bara testat slå till.

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Ja precis, så är det när man har automat. Hur det är med manuell kommer jag inte ihåg. Kanske gäller att inte ha koppling nedtryckt. Hur som helst, pedaler där motorstart inte är möjlig ska det vara. :-)

Sedan är det förresten kanske inte tändningen man slår av i det läget. Snarare att man går ut radioläge eller vad det kan kallas.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.