AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.732

Fråga om DAB radio

Har DAB i min nya bil. Jag trodde att en av fördelarna med den digitala signalen var att man skulle kunna lyssna på en radiokanal även ifall man kör utanför dess ordinarie sändningsområde? Men så verkar det ju inte vara.
Har jag missuppfattat detta?

Nu när jag kör till sommarhuset tappar jag tom radiokanalen tidigare än jag gjorde med den gamla analoga signalen.
(Antar att din nya bil har iD7?. Jag har iD7 i G22.)
Om det är en kanal som sänder som både FM och DAB (samma ID) så skall den koppla över till FM (sägs det) men jag har inte kollat om det fungerar. Jag ställde däremot in och lagrade en FM-station som favorit och den kopplade (självsvåldigt) över till DAB. Jag förväntar mig att den kopplar tillbaka när DAB-signalen blir dålig, men andra har rapporterat att den automatiken är störande (ej sömlös) om man kör i "gränslandet". Det verkar inte finnas något användarval som stänger av automatiken.

Ett sätt att kolla om det är samma ID på din kanal borde vara att ställa in FM-varianten och se om den kopplar över till DAB.
Tack.
Nej, inte iD7. Den nya bilen är ett annat märke. Men borde fungera på samma sätt tänker jag.

I min bil får jag inte ens up FM versionen av kanalen om det finns DAB.
Har inte börjat leta i inställningarna då det inte varit något stort bekymmer.
De där sista 5-10km extra som det analoga systemet klarade ner till sommarhuset är inte hela världen.
Jag tänker mer på långresor genom Europa (när det blir aktuellt igen). Då hade det varit skönt med lite svensk radio men då fungerar inte det med DAB utan man får fortsätta stream via telefonen då.
Wi
30
Widescreen111
520D Xdrive Touring -20
Hej på er !

Kom tänka på att DAB sändningarna har blivit sämre här i Stockholmsområdet.
Nu så fort det finns en liten skugga /skogsparti/upphöjning etc. i naturen så försvinner DAB kanalen (typ Radio Stockholm, P4, P3 , etc) helt och hållet och det kopplar inte om till FM heller, förblir helt tyst ! Även i tunnlarna blir det på samma sätt !

Har inte haft så här, har iallafall inte tänkt på det, i början utan detta har kommit nu på sommar, har ni andra upplevt samma fenomen ?

Bilen har Idrive 7 och RAM modul radio, som föresten blev uppgraderad med Match DSP 7 förstärkare nyligen och jag upplever att detta hänger ihop med detta, kanske långsökt och borde inte påverka ?

Finns det något sätt att spara /söka om stationer och lagra med FM ?

MVh
Wide

Wide
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Verkar som att DAB-funktionen blivit sämre (billigare?) i de nya bilarna. I min från 2015 växlar bilen helt sömlöst från DAB till FM i t.ex. tunnel och man märker inte ens av 'tidsförskjutningen', bara att en fm-ikon dyker upp (och försvinner)

Fördelen med DAB tycker jag är t.ex. i Tyskland, då man har en massa stationer att välja på och man kan följa dem över hela landet.

/M

Mina bilar: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.