|
|
|
|---|---|
|
Hej, Har upptäckt en liten grej med min 325 ci -01 automat. När jag kör och gör en längre motorbroms och sedan ger lite gas så kommer det ett litet blått rökmoln. Ingen blårök vid start eller vid normal och något sportig körning, bara efter längre motorbroms (typ kör ner för en backe på 4-500m och om sedan stannar vid stopp vid backens slut så kommer det inget, inte för än jag gasar till igen för att köra iväg från stoppet) hoppas ni fattar vad jag menar. Bilen har gått 24900 mil, servad enligt bok var 1500mil på BMW eller Mekonomen. Har tyvärr ingen info om vevhusventilationen är bytt eller ej. Inga missljud från motorn i övrigt. Tänker jag rätt om jag misstänker att det är vevhusventilationen som bör fixas? | |
|
Nej, det har troligtvis inte något med vevhusventilationen att göra. En orsak kan vara att ventilstyrningarna blivit slitna, eller att tätningarna till ventilstyrningarna är slitna. Ingen panik så länge motorn drar relativt lite motorolja, men det är ändå en indikation på att något är slitet och sannolikt kommer att bli ännu mera slitet i framtiden. Men antagligen inte ovanligt på en sportigt körd 330i på 24000mil. |
|
|
Ok, jag utgick ifrån att om det var ventiltätningar så rök det under tiden som man motorbromsade samt vid mycket slitna tätningar även på tomgång. Har nämligen haft det på en gammal S70 2.5t. Här ryker det inget alls under tiden som jag motorbromsar eller står på tomgång. Det puffar till i ögonblicket precis när jag ska köra iväg efter stopp när jag gjort en längre motorbroms. Detta är heller ingen som händer varje gång och det går inte att provocera fram detta. |
|
|
Hej Bytte olja på min 320i 2006 häromdagen och efter oljebytet har jag fått exakt det som du beskriver. Just när man skall iväg från stopp vid tillexempel rödljus..då kommer det ett litet blått moln ur avgasröret..Inget vid gaspådrag,inget vid "sportig" körning dvs upp til varvstopp på växlarna,men just när man skall iväg vid ett rödljus eller sår i kö..då ryker den..litet pinsamt inslag i vardagen när man står i köer..Och i mitt fall kom detta direkt efter ett oljebyte..kan det varit så att föregående ägare kört på tjockare olja tro? Eller rök mina ventiltätningar direkt vid oljebytet(inte så troligt). Kör på 5w-30 LL-04 olja byter varje 1000mil. |
|
|
Ok, men min ryker inget vid start från rödljus eller stopp om jag har kört normalt utan bara när jag gjort en längre motorbroms (typ när man låtit bilen rulla ned för en backe med växel i). Jag har en S70 som har kassa ventiltätningar och den ryker kraftigt vid motorbroms och när den står på tomgång. Nu i helgen testade jag BMW:n och körde på motorbroms ned för en rätt så lång backe. Ingen rök under tiden jag rullade, stod extra länge vid stopp när jag kommit ner för backen och även då kom det ingen rök men så fort jag gav lite gas när jag skulle köra iväg så kom det en rökpuff. |
|
|
Japp känner till det..exakt så gör min med.. |
|
|
Tycker inte att det låter som kassa ventiltätningar. Om jag gör en motorbroms i en backe på ca 4-500m så borde motorn ha tryckt ut lite rök under tiden och definitivt när jag stod på tomgång i ca:3-4 minuter direkt efter motorbromsen. På S70 så har jag ett moln efter mig vid motorbroms och stannar jag sedan och låter bilen gå på tomgång så är det Lützen dimma bakom bilen men så fort jag ger gas så försvinner rökmolnet. |
|
|
Provade idag på hemvägen..motorbroms på motorvägen pga olycka, såg det tidigt och växlade ned till 4:an och motorbromsade ca 400m sedan ned till 3:an i ca 150m inte ett moln.......sedan när jag började krypköra på 1:an så började den ryka lite för att sedan när olyckan var passerad och jag ökade farten slutade ryka...körde ca 7 mil i 120 tempo..av på avfarten motorbromsade igen,genom rondellen fram till stoppljuset,ingen rök alls,när jag åker från ljuset så ryker det till i den igen. Kan inte vara ventiltätningarna för då skulle den tryckt igenom olja hela tiden framförallt vid kraftig acceleration och motorbroms pga tryckskillnaderna inne i toppen. |
|
|
Kassa ventiltätningar skulle främst orsaka rökmoln vid motorbroms då det bildas ett undertryck och oljan sugs in från ventilhuset/kåpan. Eller tänker jag fel 🤔? När man står på tomgång efter en motorbroms så jobbar ju motorn och då borde rökpuffen komma rätt omgående utan att man ger gas, avgaser trycks ju utåt genom avgasröret, dom blir ju inte stående. |
|
|
Håller med i ditt resonemang.. tråkigt nog så tittade jag på in oljemätare imorse och kan konstatera att min bil dragit ca 0,5dl på ca 100mil.. således helt OK enligt BMW men något i in motor käkar olja...skall byta till 10-60 olja och se om det upphör..annars får det väl bli operation topplocksrenovering. |
|
|
Fungerar vevhusventilationen, är det ett svagt undertryck om du öppnar oljelocket på tomgång. Sporadisk rök tyder på vevhusventilation. FAF |
|
|
Ska kolla imorgon om jag har ett lätt undertryck när jag öppnar oljelocket. Fick tag på info om att vebhusventen är bytt på bilen för 9 år/ 11000 mil sedan. Kanske dax igen? Enligt serviceboken så är bilen servad enligt serviceintervallen, men hittar inte vad dom använt för olja. |
|
|
Har inget problem med min vevhusventilation.... Bytte olja igår på den till Agip Racing 10w-60 som egentligen är till M bilarna. Ingen rök what so ever...så troligtvis kan det vara mina tätningar som läcker igenom lite....bilen drog som sagt drygt 0,5 liter olja på dryga 100mil... |
|
|
35 mil senare..så ryker det ingenting från bilen,drar ingen olja heller. Så 10w-60 gjorde stor skillnad på min bil..verkar ju stödja teorin om ventiltätnigarna dock. |
|
|
Bra att det löste sig, trist dock att det lutar åt ventiltätningar. Jag kollade hur det såg ut när jag öppnade oljelocket på tomgång och jag har litet undertryck så då ser det ut som att min vevhusventilation fungerar. Jag har även kollat oljenivån och på dom 50 milen jag kört sedan jag köpte bilen och kollade oljan så har den förbrukat ca 0,1l. Så det får väl ses som helt ok. |
|
|
Kommer även göra ett oljebyte snart, funderar på om jag ska ta Valvoline Maxlife C3 5w-30 eller om jag ska ta Castrol (eller annan) 5w-40: Valvoline oljan har tydligen tillsatser som ska återställa packningar och ventiltätningar på motorer som gått långt. |
|
|
Valvoline oljan har tydligen tillsatser som ska återställa packningar och ventiltätningar på motorer som gått långt. hmmm det låter intressant även för min öron dp 10w-60 inte är "rätt" olja för min motor egentligen... Skall prova Omegas tillsats för att "svälla" tätningarna och se om det kan funka bra ihop med "rätt" olja vid nästa oljebyte som borde bli om 60 dagar (1000mil). Har man en långkörare så har man...(4500mil per år) Jaaaa jag vet ..skall köpa mig en snåldiesel också..:-) |
|
|
Då har man kört ytterligare 80miol utan att fylla på någon olja eller ha oljedimma bakom bilen. Så kan nog konstatera att Biltemas LL-04 5W-30 gillade inte min motor.... Blir ett försök med BMW original olja nästa gång för att se om den håller vad den lovar.Annars är det väl ett byte av ventiltätningar som står på schemat. Just nu rullar jag på Biltemas 10W-60 API SM/CF, ACEA A3/B3 inte det som rekommenderas tillN46B20 men skall man byta va 1000mil så tror jag inte det finns någon risk med att använda denna på sommaren. |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jag håller faktiskt också på att utvärdera 10W-60 på min N46-motor. (Detta då den så sakteliga började konsumera mer och mer olja och nu de senaste åren har det accelererat rejält och jag har även börjat kunnat se lite blårök då och då - enklast att framkalla om man står på tomgång ett tag och sedan blippar till med gaspedalen). Jag har kört med BMW Original också en längre tid, men var ingen skillnad. Och du kommer med all säkerhet inte att se någon skillnad heller - den oljan är ju också LL-04 5W-30 så inte särskilt stor skillnad mot vad du kört med innan. Kör också bara bilen på sommaren, så i nuläget är detta mer ett experiment - för jag vet att längre fram så är det byte av ventiltätningar som gäller. Isåfall planerar jag att kombinera det ihop med byte av kamkedja och dess komponenter. Det är väl de två största sakerna i en N46-motor som man brukar oroa sig över. Men gör ju inte så stora investeringar om något annat katastrofalt rasar innan dess. Så vi får se, tills vidare är det som sagt experiment med 10W-60 som gäller... |
|
Hej Slangen.. ja det lutar åt en renovering för min del också på min N46 så detta är ett experiment från min sida med. Funderar på topprenovering med tillbehör så att säga..Så skall den ju förhoppningsvis rulla över 20 000 nya mil.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.