AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
606

540i -97 läcker kylarvätska samt ryker

He
4
Helsingur
540iA -97
Tjena!
Min 540i läcker kylarvätska, men är osäker på vart.
När jag kört lite hårdare med bilen så ryker den när jag står stilla. Den ryker ifrån närmast kupén till höger i motorrummet. Man hör att det droppar en del och bränner o det kommer en del vitrök som luktar sött. Jag har en video men vet inte hur jag ska dela den här. Förra ägaren tryckte det var ventilkåpspackningen som börjar fukta ner på grenröret men har inte sett någon förändring i oljenivån på ett par veckor. Men kylarvätskan får jag fylla på med nästan en halv liter varannan dag. Jag hör att det droppar mycket när det sker. Så känns osannolikt att det är olja. Har någon en idé vad det kan vara?
Mvh
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Tvätta rent och skaffa en bra lampa till efter nästa körning så hittar du det nog.
Lyxvarianten är att fixa en adapter så du kan trycksätta kylsystemet med en cykelpump eller liknande och felsöka med kall motor, det är rätt mycket enklare än när man bränner sig på det ena och andra under huven.

// Magnus

Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Standardfel på dessa brukar vara vattenpumpen som läcker och så går det ut i fläkten, så det är svårt att se. Känn på fläkten om den glappar in i axeln till vattenpumpen.

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk

Min webshop:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.