|
|
|
|---|---|
|
Hej alla. Jag skulle uppskatta lite återkoppling på följande protokoll från 2 st 4-hjulsinställningar (se länk nedan) Lite kort beskrivet gjorde jag en 4-hjulsinställning förra året som var klockren. Bilen gick lugnt och stadigt i alla hastigheter oavsett väglag (protokollet från Däckgiganten till höger). Tyvärr fick jag sätta bilen i diket i vinter (genom en hård snövall) för att slippa kollidera med en älg som sprang ut på vägen. Olyckan krävde en ny hjulinställning (protokollet till vänster). Dock är bilen allt annat än lugn och stadig på vägen efter denna justering. Därav frågan: - Kan någon se/avläsa något ur protokollen som medför att jag numera har en orolig och instabil bil trots 4-hjulsinställning? Vad jag kan se så avviker värdena Diff Camber/Diff Caster på andra raden i nya vänstra protokollet? Jag skulle uppskatta all återkoppling varför bilen är orolig på vägen samt om/hur detta går att åtgärda. :-) Länk | |
| Inte så lätt att jämföra på datorskärm, lättare med pappersutskrifter. Men vad jag kan se så verkar det som att toevärdena är angivna i grader på det första protokollet och i millimeter på det andra protokollet. Då måste man räkna om dem för att kunna jämföra. På nästan alla bmwmodeller kan endast toe justeras fram. Caster och camber ändras en aning beroende på hur man justerar toe. Det hade varit informativt att se förevärdena på det andra protokollet. | |
| Varför lämnar du inte in bilen för hjuljustering på samma ställe som första gången om du var nöjd med hur bilen uppträdde efter det?? | |
|
Tack för input. :-) Den andra (sämre) hjulinställningen gjordes på självrisken efter älgolyckan. Jag vill ju gärna att även den blir korrekt utförd om det går (utifrån de skador framvagnen fick). Det stämmer att den andra protokollet är angivet i millimeter. BMW i stan har flyttat skadereparationerna till Kia-verkstaden där deras "körbanelyft" använder millimeter. Då jag frågade BMWs skadetekniker om mätvärdena var även han osäker på millimeterangivelserna, då han var van vid grader från tidigare. Det jag också noterade var översta raden där vänster framhjul har 2 st värden kring 7° och höger framhjul har 2 st värden kring 19°, vilket är en stor differens mellan hjulen. Orsaken till att jag inte har "före-värden" enligt verkstaden, är att de gick in i justerläge direkt då en 4-hjulsinställning nyligen är utförd (dvs året innan). Så jag är tacksam för all input hur man tolkar protokollet samt dess värden, så jag får en indikation om hjulinställningen kan gå att få till eller inte. :-) |
|
|
Andra skillnader jag noterar är fälgdimension. Har du bytt däck-modell och-dimension så kan ju det påverka spårighet. Utan att veta hur toe i mm är mätt (verkar inte vara så enkelt att det är vid fälgkant, 17"/2), så kan man konstatera att: Efter inställning är uppnått värde på minussidan av toleransen medan "den bättre" justeringen gav ett värde på positiva sidan. Det omvända gäller toe i bak. Men att ge kunden ett halvdant protokoll (inte loggade "före-värden") tycker inte jag är serriöst. Kan också tyda på att någon oerfaren fick ta hand om din bil. Min uppfattning är att hjulinställning är ett hantverk som krävs erfarenhet för att bli bra. |
|
|
Tack för bra input. :-) Den lyckade hjulinställningen på Däckgiganten var med 16" vinterdäck i mars förra året. Den sämre hjulinställningen på Bilkompaniet var med 17" sommardäck i maj i år. Därav skillnad i fälgdimension. Dock är 17"-fälgarna i bättre skick än 16"-fälgarna, i alla fall sett till utseende. |
|
| Det som ser dåligt ut i det vänstra protokollet är väl camber fram: +0.17° på vänster sida och -0.44° på höger sida. Skillnaden 0.61° är ju större än max tillåtna 0.50°. | |
|
@Adelson: Det var precis det jag noterade initialt i mitt 1:a inlägg. :-) Dock så verkar vänster resp. höger sida var för sig ligga inom toleransen -0,80° +0,20°. Är det någon som kan förklara värdena KPI och Komb Vinkel på första raden, då det är så stora skillnader mellan vänster resp höger hjul (ca 7° vs. ca 19°)? |
|
|
Ja camber var sida för sig ligger inom toleransen. Även diff caster är inom toleransen. KPI är väl spindelns lutning, alltså lutningen mellan fjäderbenets övre och undre led. Om de där värdena stämmer så är något galet. Komb är väl summan av spindelns lutning och hjulets lutning KPI + Camber. Det verkar konstigt att KPI skulle vara så kraftigt avvikande utan att Camber är det. |
|
|
Att tänka på: Bilen skall viktas ner enligt BMW för att värdena ska bli korrekta! 75kg i förarsätet, 75 kg i passagerarsätet, 75 kg mitt i bakre sätet och 50 kg i mitt i bagaget. (om jag minns siffrorna rätt) Detta gör en del skillnad mot oviktad bil, inte minst Camber bak! Tyvärr är det få verkstäder som gör detta och de flesta har inte ens sandsäckar för att kunna göra det... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| För att förtydliga så är KPI spindelns lutning inåt. Caster är lutningen bakåt. | |
|
Stort tack för all återkoppling. :-) Jag tar med informationen ovan och tar ett snack med verkstaden, för att se hur villiga de är att försöka förbättra hjulinställningen. Kommer någon på fler synpunkter att ta i beaktande, så kommentera gärna. :-) Som sista utväg får jag gå till Däckgiganten och se om de få ordning på bilen. Fast det innebär en utgift till som jag gärna hade sluppit då jag redan betalat självrisk för att få bilen återställd. Angående vikta sätena, så påstår BMW/Kia verkstaden att det ej behövs då mätutrustningen håller koll på bilens vinklar. Däckgiganten viktade ej heller sätena förra året, men bilen blev ändå hur lugn och stadig som helst. :-) |
|
|
Att maskinerna tar hänsyn till att bilen inte viktas ner tar jag personligen med en stor nypa salt....verkstäder som viktar ner säger annat... Det är få verkstäder som gör detta och tyvärr är det inte ens vanligt hos BMW-verkstäder! Det skall dessutom vara full tank förutom nedviktning enligt BMWs instruktioner. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
@Johan: Jag har fullt förtroende för vad du skriver. :-) Jag ville bara kommentera vad verkstäderna påstår, oavsett deras sanningshalt. Dessutom misstänker jag att min andra/sämre hjulinställning är gjord med vinterdäcken i skuffen, då jag tog med dessa för balansering vid skadereparationen. |
|
|
Här kommer en uppföljning på tråden. Jag var in till verkstaden som reparerat bilen och gjort 4-hjulsinställningen. Skadeteknikern kunde inte heller förklara protokollet, så han ordnade genast en ny tid för 4-hjulsinställning, men nu på en annan verkstad. Jag har nu en klart stabilare bil, samt ett protokoll som visar röda värden före justering samt gröna värden efter. Dvs jag fick en snabb handläggning av problemet med min bil. Det som nu återstår är att fixa nya sommardäck, då nuvarande däck hunnit få nötta ytterkanter av tidigare justering. Så när nya sommardäck är införskaffade känns det som att semestern är välkommen. :-) Stort tack forumet för all återkoppling gällande mitt problem. :-) |
|
|
Toppen med återkoppling Det har hänt mig med en gång att hjulinställningen blivit fel, maskinen var inte rätt inställd, typ. Har man tur märks det tydligt, som för dig - för mig var det också enkelt eftersom ratten stod snett. Men värre är det om felet på maskinen inte är så stort. |
|
|
Hej Dags för hjulinställning tyckte jag och åkte till GT däck i Kävlinge, de har mkt gott rykte. Många specialbilar som kunder. De har en ProAlign med bilen på marken (har sett frihjulslyft på visa ställen). Frågade om de tynger ned bilen med sandsäckar. Nej, det behövs inte var svaret. Efter lite diskussion med ägaren visade han mig på maskinen att min F07 skall lastas med 65kg x 2 fram, 65kg i baksäte, 25kg bagaget och halv tank. Så det är än en gång bevisat att bilen skall lastas. Ägaren var dock resonabel och jag är övertygad att de gör ett gott arbete. Men är det bara BMW som skall lastas? Skall boka på BMW i Lund och se hur de gör. |
|
|
...och GTdäck hade inga sandsäckar glömde jag skriva... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.