AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.487

Vad har förstört partikelfilter och katalysator BMW F34 N47

Le
42
Leomessi
X5 3.0i -03
Hej.

En familjemedlem har en Bmw 320GT (F34) med motorkod N47-D20C. När han körde häromdagen så gick den i limpläge och började ge ifrån sig ett pysande ljud. Han ställde hit bilen och vi såg då att båda slangarna till differenstrycksgivaren hade hoppat av. Tryckte dit dom igen och startade och så fort vi varvade till så flög dom av igen. Tog in bilen och läste av den med bosch och där var följande felkoder:

244C00 Laddningstrycksreglering - Laddtrycket för lågt
290A00 Avgasåterföring taktförhållande - För liten luftmassa
25E200 Avgastrycksensor före partikelfilter - Avbrott/stomkortslutning
24CE00 Funktionsövervakning luftmassamätare - För stor luftmassa
290900 Avgasåterföring taktförhållande - För liten luftmassa

Jag plockade lambdasonden innan partikelfiltret som såg fin ut och tittade med inspektionskamera på innanmätet i partikelfiltret som också såg fint ut. Hissade upp bilen och plockade den bakre lambdan. Denna hade någon vit beläggning på sig som nästan såg ut som gips. Den hade också en skada på sig så den var lite tilltryckt i ena sidan som om den fått sig en smäll. När jag sen tittar in i partikelfiltret så är där stora "kakor" Jag fotar detta och skickar till ett företag som jobbar med att rengöra partikelfilter. De säger att det ser ut som någon har kört nått rengöringsmedel som fördärvat filtret och säger att det inte går att rengöra utan det är byta som gäller. Jag köpte ett filter och bytte. Efter bytet tryckte det ut avgaser vid båda lambdasonderna och vid skarven mellan flexrör och resten av avgassystemet. Lossade denna skarven igen med bilen igång och känner att där är ett jättehögt tryck som släpper när jag delar röret. Har kollat ljuddämparen med inspektionskamera och det ser bra ut. Då katalysatorn sitter på mitten av röret som inte har någon skarv så kapar jag av röret precis innan katalysatorn. Den är totalförstörd och i botten framför innanmätet ligger fullt med vita flagor som ser ut som torkad färg eller torkad spackel. Helt vita till färgen och går att bryta enkelt med fingrarna.

Jag förstår att jag behöver byta katalysatorn nu också men jag kan verkligen inte förstå vad som orsakat detta och jag är rädd att det ska hända igen när jag bytt även katalysatorn. Är det någon som varit med om något liknande innan eller som har en aning om vad som kan ha hänt som orsakar detta?

Jag bifogar lite bilder så ni kan se vad jag menar.

Partikelfilter uppifrån (början på filtret uppe vid turbon) Länk
Partikelfilter nerifrån (fotat genom flexröret) Länk
Nedre lambdasond Länk
Katalysator Länk
Vita flagor som låg framför innanmätet på katalysatorn Länk
Le
42
Leomessi
X5 3.0i -03
Glömde tillägga att bilen är av årsmodell 2014. Nuvarande ägare köpte den 2016 då den gått ca 6000 mil. Den har nu gått ca 16000 mil. Under de 10 000 mil som nuvarande ägare har haft bilen så har det aldrig tillsatts några rengöringsmedel eller liknande. Den är servad som den ska och det enda ägaren gjort är att tanka bilen. Den har heller inget AD-blue system.
Le
42
Leomessi
X5 3.0i -03
Uppdatering

Bytte katalysatorn och provkörde. Motorlampa ganska omgående. Felkoder på för stor luftmassa, spjäll som inte fungerar som det ska samt för lågt laddtryck.

Röktestade bilen och efter en stund kunde jag se hur det sipprade rök från insuget. Vid en närmare till ser jag att insuget smält sönder på flera ställen. Plockat ut tryckgivaren som sitter i insuget och den delen av givaren som ska sticka ner i insuget är bortbränd.

Har nu fått bekräftat att bilen blivit återkallad pga potentiella motorbränder som BMW haft bekymmer med som orsakas av att egr kylaren läcker små mängder glykol som antänds och i sin tur orsakar motorbrand i värsta fall. Nuvarande ägare har haft den sedan mitten av 2017 och känner inte till att han fått någon återkallelse. Ska prata med BMW imorgon och se vad dom säger. Jag vet inte hur mycket annat som tagit stryk av den överhettning som blivit.

Nu vet jag vad som hänt och tänkte därför uppdatera här om någon skulle stöta på liknande bekymmer i framtiden.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Bra med uppdatering, har bytt ett insug som börjat smälta och pga läckande Egrkylare. som tur var hade vi insug från en skrotat kamkedjerasat N47.
Dessa Koreatillverkade EGR kylare sitter ju på alla Dieselmodeller bytt på 550D också då var det yttre läckage.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Glykolen som har läckt in i insuget, kan säkert ha gjort så att det blivit avlagringar i DPF!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Le
42
Leomessi
X5 3.0i -03
Det stämmer, att dpf och katt var igensatta var följdfel pga den felande egr kylaren. Har pratat med BMW idag och dom tog in bilen och skulle stå för allting.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.