AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
2.890

Bilskojare finns dom?

NG
428
NGA
Z3 -00
X3 G01
Ford Mustang GT Cab
Jag tror väl att det lite bättre idag, men man får se upp och kolla det man är spekulant på, en bilfirma
i Norrköping som säljer en del BMW Z bilar anger en bil i fantastiskt skick i sin annons, efter köp visar det sig att det sitter 20 år gammal däck, nycklar som inte hör till bilen, serviceboken ifylld med tre oljebyte utan stämplar på 20 år och inget av detta är dom villiga att åtgärda så är det att köpa på distans, så helt borta är inte skojar a.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Vilken firma? Annras är ju inlägget lite intetsägande.

Överlag är det en väldig chansning att köpa bil på distans av bilhandlare. Det finns ingen kultur av att testa bilarna ordentligt och beskriva dem "ärligt" i bilhandeln. Man ska gå dit, sparka på däcken, och pruta på plats vill handlarna. De vet att om du väl åkt dit så är det ovanligt att man hoppar av.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Allt detta är väl helt uppenbart och sådant man kontrollerar innan köp?

Men visst, bilskojare finns det gott, de flesta mindre ej märkesbundna handlarna skulle jag säga, dvs minst hälften av alla bilhandlare.
Rent allmänt skulle jag säga att det är mindre risk att bli lurad om man köper av en privatperson som verkar vettig. Man måste ju själv kontrollera det man kan, det ligger i de flesta bilhandlarens natur att hitta på och skarva för att det skall låta bra. Man försöker oftast också friskriva sig från ansvar med att erbjuda "garanti" som oftast är en dåligt försäkring.

Det är allt för lätt att köpa ett aktiebolag och driva företag i Sverige, krävs nästan ingenting.

MVH Christofer
NG
428
NGA
Z3 -00
X3 G01
Ford Mustang GT Cab
Autorema var namnet som trots allt ger ett bra intryck i sin marknadsföring, bilen i fråga var ju inte till nåt fyndpris.
NG
428
NGA
Z3 -00
X3 G01
Ford Mustang GT Cab
Inte så lätt att kontrollera allt på distans, det brukar väl inte vara så vanligt med 20 år gamla däck och 2 mm mönsterhjup bilen i sej var ju nybesiktigad och där tycker jag man borde ha sett detta.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Men vi hämtning så kollar man såklart det man kan/bör innan man gör klart affären. Är det inte som uppgjort/förväntat så är det ju bara att backa ur.

Om inte däcken är väldigt torrspruckna eller skadade så är de godkända vid 2 mm enligt lagens mening.

Bilen måste ju ha gått väldigt lite under många år? Just gamla däck och långt mellan service är ju mer regel än undantag på lågmilare/sommarbilar.

Vet inget om firman, men av det du påtalar ovan så tycker jag spontant inte det är grund för att kalla de "bilskojare".

MVH Christofer
NG
428
NGA
Z3 -00
X3 G01
Ford Mustang GT Cab
Nä det har jag ingen åsikt om, men jag nämner dom bara för att läser man på deras hemsida så får man intrycket att det är bara det absolut bästa som dom handlar med, men verkligheten är nåt annat det här jag sett med egna ögon på en bil som en bekant köpt därifrån det är där däcken kommer in och även bilnycklar som inte passar bilen,det står till och med i instruktionsboken till min gamla z att man bör inte köra med däck äldre 5-6 år så det gäller nog andra bilmärken också, men för att sluta menar jag bara man kan inte lita på någon bilfirma så köpa på distans är en stor chansning.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Alla bilförsäljare är skojare mer eller mindre oavsett storlek el märkessäljare.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Allt vilar som vanligt på dig som köpare att ta ansvar allt är bra, du kan aldrig lita på att en handlare är ärlig, så är det bara.
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
utgångspunkten är att man förlorar på en bilaffär, i alla fall om man köper från firma. det ligger i sakens natur att firmorna inte bedriver ideell verksamhet, de måste ju tjäna pengar på i princip varje bil de säljer. Tror man annat är man så att säga lurad. Men givet att man köper på en bättre firma, tom MRF- ansluten, får man iaf garanti för att de följer allmänna reklamationsnämnden. Risken för att bli grundlurad minskar ju då. Men priset för denna garanti ligger såklart på priset på bilarna. Köper man på no-name firma som har 20 bilar och funnits i ett år är risken större för att man blir lurad är min mening. skall man klaga blir det alltid problem.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Nuförtiden(eller har så alltid varit) så är det upp till konsumenten att försöka ta reda på så mycket fakta som möjligt om aktuell vara...och det gäller såklart inte bara bilar.

Allt som vi konsumenter köper fungerar på det viset...tyvärr så är det ett pyssel att försöka hitta det "bästa"..

Ex:
Sist jag köpte vitvaror så blev det inte riktigt bra...jag blev inte nöjd med köpet och såhär i efterhand så skulle man gjort en bättre "kontroll" av vad det var man egentligen köpte :/
Dvs vad gäller t.ex. ljudnivåer och funktioner i stora drag..

Men ibland har man hyfsat bråttom med diverse inköp och då blir det ofta "fel"...och nästan alltid dyrare/besvärligare än man tänkt.

Så att lita på säljare är inte att rekommendera fullt ut s.a.s.
Faktakontroll först, sedan kan man börja diskutera med säljaren :)

Mvh Janne.
Sn
777
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
När alla jagar lägsta pris på allt, från mjölk till bilar, så påverkar det självklart andra delar av leveransen/produkten.
Tydligt men inte absolut samband mellan pris och kvalitet.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

För min del när det gällde vitvarorna så var det inte det billigaste alternativet jag valde..
Blev ändå inte bra..

Mvh Janne.
NG
428
NGA
Z3 -00
X3 G01
Ford Mustang GT Cab
I detta fallet så borde dom ha fixat nycklar som passar bilen, det räknas som ett fel och enligt konsument lagen kan man kräva det och den enda som hon blev att man kunde dela på kostnaden, däcken var väl godkända även om det var ett gränsfall, men jag tycker nog att det säger nivåen på firman, så handlar ni där så får nog titta och kontrollera både en och två gånger. Dom flesta bilhandlare har väl föräldrar som handlade med hästar för i tiden, och då var det inte heller lätt att hitta en bra häst utan fel.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Självklart skall nycklarna vara rätt till bilen, det är givet.

Man att i efterhand komma och gnälla över uppenbara saker som var lätt att undersöka är inte rimligt. Knappast något man kan anklaga bilfirma för att försöka mörka. Det är naivt att tro att det skulle vara annorlunda på någon annan bilfirma eller i någon annan bransch heller.

MVH Christofer
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Pris och garantier hänger ju ihopa, särskilt i bilvärlden. På firma på ny bil (dyr) får man garanti. På nästan nya (t ex BMW premium selection) får man lite kortare garanti. Hos privatperson är det befintligt skick som gäller utan garanti.

Jag är glad att jag för 4 år sedan köpte den lite dyrare tvättmaskinen med 5 års garanti då den nyligen började skramla och låta. Ett telefonsamtal senare kom en servicekille och bytte en del och nya fästen till densamma, för noll kronor. Glad att jag var noga med att garantittiden skulle stå på kvittot vid köpet.
Man väljer själv, kanske hade det varit biligare att köpa en biligare maskin och betala timpeng för servicekillen, men smidighet kan var värt lite också.

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.