|
|
|
|---|---|
|
Tjena, jag har en BMW E46 som det står i rubriken och jag har ägt den i ca 2 månader. Funkade felfritt fram tills veckor tillbaka. Det som händer är att när jag börjar åka i låg hastighet kommer det ett skrapande ljud från höger bak (inte omöjligt att det är vänster) sedan när jag accelererar så börjar det att knacka istället. Jag fundrar på om detta har med bromsoket att göra eller om det är att parkeringsbromsen har gett sig fullständigt eller tillsist om bromsskyddet ligger på skrivan på något sätt. Tagit av däcket o kollat och innan det snurrat på det. Då uppstår de ett skrapande ljud. För övrigt så tar parkeringsbromsen oerhört dåligt pga beläggen men är inte så kunnig så hade gärna uppskattat all hjälp jag kan få! Tack på förhand, mvh Melker! | |
|
Troligt att handbromsbackarna lossnat och ligger löst i skivan - detta då bromsskölden rostar sönder i hålen där bajonettfästet för stiften har sitt ingrepp. Lossa skivan och se hur det ser ut! Korrekt lagning är att byta bromssköldar, men det går att "fullaga" med brickor som kompenserar för de upprostade hålen. Gör en sökning på nätet för att se exakt hur man gör. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
UPPDATERING Tog av ena hjulet för o kolla huruvida jag kunde se om det var något på tok, såg inget som jag kunde tyda som felaktigt. Sedan efter att jag satt tillbaka hjulet så åkte jag en sväng och då var ljudet puts väck, är detta vara temporärt? |
|
|
Troligen inte. Det kan vara så att hjulskruvarna gnagde på backarna när de var iskruvade och när du lossade dem hamnade backarna i ett annat läge. Lossa skivan och kika! Det är ett vanligt fel på äldre BMW att backarna lossnar pga. rostande bromssköldar! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.