AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.005

Nya Glidbultar

Is
112
Isacsson
E61 09 530 X-drive
Hej skulle byta bromsbelägg och skivor fram på min e61a efter åter montering och städning och provkörning upptäcker jag att nedre glidbulten är längre än övre. Dock verkade bromsarna fungera ( de jag monterade var lika långa) 🙈. Så nu undrar jag vart man kan köpa nedre glibulten löst?
Kanske finns någon annanstans än på BMW? En ej orginal hade vart fint.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Stämmer, övre och undre glidbultar ska vara olika! :-)

Tror jag lärde mig det när jag var med och diskuterade glidbultar till någon E60/E61 i en tråd för längesen.

Finns som sagt hos BMW, så absolut enklast är bara att pinna in där på kafferasten så är det fixat - då får du det snabbt och det blir garanterat rätt. Fast en undre skruv kostar runt 380 SEK vilket är faktiskt ganska mycket - jag kommer ihåg jag köpte nya (fast de där helt vanliga glidbultar till min E34 för typ 15 år sedan och då var det så lågt att man inte reagerade man inte på priset - tycker vissa saker skenar iväg prismässigt.

Men denna undre styrpinne finns bland the usual suspects - se ett exempel nedan av många tillgängliga
Länk
Länk

@Isacsson : Varför behöver du en ny?
Eller det kanske var så att det satt likadana på din bil redan innan du bytte bromsbelägg och skivor fram, du gjorde bytet och allt var bra, därefter upptäcker du eller läser någonstans att dessa modeller har olika längder på styrpinnar och då drar ju du dig till minnes att så var det inte alls på din?

Verkar även finnas repkit för ett bromsok, fast du verkade ju redan ha allt och ville bara ha den undre (längre) styrpinnen.
Länk
Länk

@Iscasson : Var det bara undre styrpinne som var för kort? Var damasken korrekt längd?

@Isacsson : Satt och funderade på hur det skulle bli med en för kort styrpinne.
När man tittar på ovan repkit så kommer det som du säger att fungera, men styrpinnen som är för kort kommer ju att sitta mycket längre in i skyddsdamasken. Förutom att det är ett mindre irritationsmoment vid demontering/montering så kommer bromsoket att bara ha halva längden av den nedre styrpinnen att luta sig emot vid inbromsningar, vilket kan skapa vridande krafter som i längden kan öka risken markant för ojämn bromsmaterialavverkan. Så jag skulle defintivt också bytt.
Is
112
Isacsson
E61 09 530 X-drive
Tusen tack!
Enda orsaken till att jag ville ha ny var att de skulle just vara nya. :)
Och orsaken till att jag inte ville ha BMW original var just priset. men dessa ser ju ut att vara den längre modellen.
Dock vågade jag inte chansa så jag tog lite smärgelduk och vips så var de nya igen.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja för tusan, i 999 av 1000 fall har jag alltid återanvänt dessa styrpinnar.

Lite WD40 och P800 sandpapper och de är perfekta för ytterliggare 10 000 mil.
Länk

Enda gången man vill köpa nya är om gängan är trasig eller om skruvskallens spår (förut var det insex men nu är torx vanligare) är trasigt eller i extremt ovanliga fall att styrpinnen inte är helt rak.

Varför jag köpte nya styrpinnar för länge sedan (som jag nämnde i mitt förra inlägg) var just att insex spåret var ganska sönderdraget (tidigare mekaniker har varit lite för våldsamma eller använt dåliga verktyg med dåliga toleranser).

Men som sagt i 99.9% av fallen fungerar det alltid med lite WD40 och P800.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.