AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.258

F11 bakdelen har sjunkit ihop!

TR
42
TRYe46
320i E46 -03
Hej

Bil: BMW F11 , 2014årsmodell
16.000mil

Bilen har sjunkit ner på båda bakre sidor.
Tog ut kompressor och plockade isär den.
Slog lite på solenoid ventilen med skruvmejsel för jag misstänkte att den hade oxiderat på insidan. Monterade kompressor tillbaka och bilen lyftes upp.

Efter 7dagar har bilen sjunkit ner igen. Jag har precis bytt solenoid ventilen (ebay) och där märker jag att kompressor jobbar 1sek sen dör den. Monterade gamla solenoid igen och märker att kompressor jobbar 10sek men bilen lyfts inte upp.

Tips?
Vill inte kasta bort 13 500kr på ny kompressor om det är en liten skit komponent som behöver bytas...

Mvh
andy
TR
42
TRYe46
320i E46 -03
Kan även nämna att jag satte mina fingrar för utblåset på kompressorn (där blåa och röda slangen kopplas som går vidare till luftbälgar vänster och höger) och jag kan hålla för hålet med fingrarna när kompressor jobbar. Känns inte som att det är tillräckligt med tryck.

Känner mig lite osäker/förvirrad eftersom kompressor jobbar längre med gamla solenoid ventilen där bilen inte lyfts. Samtidigt jobbar kompressor 1sek för att dö med den nya solenoid ventilen från ebay.

Vågar man utesluta solenoid ventilen?
Vad är nästa steg i felsökningen?
TR
42
TRYe46
320i E46 -03
Update:

har precis bytt till ny solenoid ventil från eBay och kompressor jobbar ca 1sek för att sluta fungera helt. Byter jag till den gamla solenoid så arbetar kompressor i 10sek typ ...men bilen lyfts fortfarande inte.

jag märker dock att skillnaden mellan OEM och eBay solenoid ventilen att center-pinnen är väldigt lös på eBay medan den är fast på OEM ventilen. Någon som har koll på detta?
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Tag bort kompressorn, plocka bort "korven" och torka ur alla plastkulor som finns där i och torka filtbitarna. Lätt jobb att göra som är kostnadsfritt. finns på youtube i massor. Bara fukt/vatten som täpper till.
Testa detta, vi fick den att fungera lika bra igen.

sedan finns det firmor i Tyskland som bara säljer kompressorer till nivåregleringar för 3000kr och är exakt samma som originalmonterade (samma tillverkare) sök detta på ebay.

Mvh Jonas Brinell.
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34

TR
42
TRYe46
320i E46 -03
Tack för hjälpen Brynet men jag har provat det innan, kört plastkulor i micro och monterat ihop kompressor. Passad även på att slå på Solenoid ventilen med skruvmejsel eftersom jag misstänkte att den hade oxiderat. Efter allt detta så funkade bilen, trodde att jag hade löst det och samtidigt beställde jag nytt solenoid ventilen från ebay..ifall bilen skulle säcka ihop igen.

Och som jag trodde....bilen säckade ihop efter 7dagar. nä
Nu har jag precis provat att byta till ebay solenoid...igen. och resultatet är att kompressor jobbat i ca 1sek för att därefter stanna. Fel på solenoid?

Testade även att spruta wd40 i gamla solenoid och monterade den istället. Resultat där är att kompressor jobbar 15sek men bilen lyfts fortfarande INTE!

Jag tror inte att det är fukt som har täppt till plastkulor, hur stor sannolikhet är det att det händer efter 7dagar? :-(

Blir tokig på detta!
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Vi köpte en ny på eBay för ca 1800kr plus frakt från Tyskland, samma märke som original. Firman säljer bara bälgar och kompressorer och byter på bilar.
Lättast hittas de på eBay.de ist för .se
Vi är även nöjda med de nya bälgarna för 800kr. Såg efteråt att man kunde fixa kompressorn själv, så den är testad igen och funkar.

Mvh Jonas B
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.