AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
914

vilka vinterdäck?

Visa användare
251
simon_76
BMW (projektbil)
Jag tänkte höra om någon har bra respektive dåliga erfarenheter med dubbfria (friktionsdäck)
Har under alla vintrar kört på dubbat på mina bmw bilar både e-34 och e-30,men nu funderar jag på att kanske prova friktionsdäck.
Bilen jag just nu äger är en 530iA-89.
Vilka däck blir bäst?jag bor i västragötaland,så det är ju inte så gott om snö direkt.
Sen funderar jag över en sak till...
Jag har problem med c-lås,stereo,torkare...som funkar ibland ibland inte...
Jag har ju hört talas om den här 80a säkringen som skall sitta på höger sida i motorumet..på mcpearson tornet.
Problemet är att det sitter ingen säkring i mitt motorum vad jag kan se...kan det vara så att säkringen sitter vid batteriet på e-34 bilar med m30 motorn(under baksätet)??
Vore tacksam för lite tips.....
Am
141
Amos
BMW 540iA-93
Om du väntar några dagar så ska du se att motortidningarna snart har ett vinterdäckstest! Nokian hakka Q vet jag är ett bra lamelldäck. Köp INTE några högfartsvinterdäck!!! De brukar tålas att köra i 210 el. 240 km/h och har därmed hårdare gummiblandning,dvs. sämre snöegenskaper.
sebbe_bmw
Hejsan!
Kan ju inte jämföra en 5serie med X5, har fått på vinterdäcken på X5an nu men inte på 540:n

Hur som helst, kör med 235/45/17 runt om med Vredestein Wintrac, ett högprestanda däck för jag kör mkt på Autobahn, körde bara 100 mil i svensk vinter förra vintern men det fick utmärkt. Med X5:an skall vi inte tala om hur det gick upp för alla backar i nysnö!

Sebbe
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Beror på hur du använder bilen,men ett icke dubbat vinterdäck är alltid en kompromiss dvs ett icke lika säkert val i de allra flesta fall.I vår lilla stad saltas det inte vilket går att det är omöjligt att köra utan dubb på ett säkert sätt, i tex korsningar där det blir blankis.Och jag kommer fortfarande ihåg vilket gnäll det var på 08.ttorna förra vintern när de kom "lite" snö, så det kan gå åt dubbdäck i storstan också ibland:)

MVH
Hasso
Länk

pa
50
patric h
525 TDS E34
Jag har kört min BMW med dubbfria i två säsonger men i år har jag skaffat dubbdäck. Förutom att det är som Hasso säger har jag haft några obehagliga bakvagnskast vid omkörning. 185 dieselhästar i kombination med diff utan antispinn och automatlåda är inte roligt på halt underlag.

Patric
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Håller med AMOS. Kör på Nokian Hakkapeliitta Q frktionsdäck, om du ska ha dubbfritt. Jag kör det och mina däck funkar perfekt. Tyst och fint går dem också. Vi har ganska mycket snö på vintrarna och då är frktionsdäcken suveräna. Däremot på is är de ju inte lika effektiva som dubbdäck. Men kör man mycket landsväg och så, då ska man ha friktionsdäck då dubbdäcken annars slits ut ganska snabbt.
Jo
274
Jonne Mek
525tds Touring -93
Klart det skall vara dubb;-) Speciellt på väskusten. Här slår vädret om på en kvart från regn till kyla plus att den snö som kommer oftast är blöt och packas till is. Dubbfritt kan man nog ha i Pajala där det är mycket snö fast torr sådan och säkra väderprognoser.
Ri
825
Ricke
540ia -97
1602 -71
Själv kör jag Toyo odubbat vilket är billiga och går tyst och fint.Mycket bra grepp!!Kostade 3600:- monterat och klart.
Tycker själv att dubbdäck känns onödigt när det inte är vinter så mycket här nere i södra småland.
Mvh Ricke
Ko
310
Kontant
525i -91
M3 -97 Limo
Dubbfritt i Pajala ? Det går nog bättre på avenyn, här uppe har vi nog problem med spoilern som får agera plog när vägverket inte har hunnit ut, dubbat är ett måste i norra sverige.

---------BMW ///M3----------
MD
298
MDcruiser
545iA Touring -05
525iA Touring -02
Goodyear vann årets test i ams (dubbade). Tvåa kom Nokian Hakka2 och Gislaveds Nordfrost3.
ah
476
ahlstedt
540iAT-99
Det är ju faktiskt så att dubbfria däck är bra på riktigt vinterväglag dvs snö och dubbdäck är bättre på is, således borde man köra på odubbat i norr och dubbat i söder där det oftast bil is på vägarna istället för snö.....
Jag tillhör den kategorin som oftast inte har bilen så länge och dessutom inte har råd med nya vinterdäck, utan letar begagnade på skroten...

De jag har haft bäst erfarenhet av är Vredestein dubbade.

Ska jag köpa vinterdäck (vilket man måste numera) så är det dubbat för min del.

#232 i E28 registret
Länk
Länk

Det går att ha kul med en snik-modell !!!
mi
9
mick
540IA e39
Jag har under flera år kört med friktionsdäck och är mycket nöjd. Kör långt och mycket uppskattar därför att det går tyst och utan vibrationer.
Har kört bmw med conti och nu haka det är värt att betala lite extra för de bättre modellerna av däck.

mick
Visa användare
605
göran
525ixt-94
ahlstedt:
> Det är ju faktiskt så att dubbfria däck är bra på
> riktigt vinterväglag

Nu är det så att du pratar i nattmössan.
Dubbfria är bra om man vill ha lägre däckljud
på asfalt, annars är det skit!

Jag har beskrivit mina erfarenheter här:
Länk (2 inlägg)

/göran,
vintermannen/
Behöver man inte kombi, behöver man inte bil
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.