|
|
|
|---|---|
|
Tja Skaffat en 325IA cab 94a 5vxl automat Nu märker jag att den typ lägger ur växel vid: kör ca 50km/h och bromsar lite hårdare tills bilen stannar, då har jag ingen växel i i ca 3-4sek sen har jag växel som vanligt, annars växlar bra upp/ner Märkt oxå att vid upp/nerförsbacke så tar det längre tid för att växel läggs i, från N till D eller N till R.. Plant har inte märkt nått än, lägger i växlar rätt ok Kan det vara låg olja i lådan? Är en 5hp18 svart lapp | |
|
En liten början, kanske: Länk På en så gammal bil - med okänd historik? - vore väl ett oljebyte att rekommendera. Finns också beskrivet under Mektips här. /Lennart |
|
|
Lennart: bilen är rätt bra servad, senaste ägaren över 11år En 70åring.. om det är bra eller dåligt låter jag vara dt osagt.. Har beställt iaf kittet till bytet i växellådan så börjar där Bilen 3 tidigare ägare gått 23t mil nu |
|
|
Eftersom BMW tycker att växellådsoljan håller i evighet ("lifetime fill"), kan man väl anta att "bra servad", oavsett verkstad, innebär "bortglömd" låda. Har den 70-årige ynglingen inget att säga om detta? :) Han kan väl knappast ha missat beteendet? Nå, du gör i a f rätt som börjar med ett olje- och filterbyte. :) /Lennart |
|
|
Jo bäst i börja där, 70åringen bytte in bilen till firman där jag köpt från.. gubbkör man bilen märks det inte, konstigt nog, en jag pratat med sa att nästan säker att för lite olja o vid kraftigare bromsning så går oljan framåt i tråget o då fattas det olja till lådan, när oljan kommer tebax så funkar dt... Hmm |
|
|
Tillägg. Typen av olja är viktig! Original oljan för "svart etikett" är Shell LA...., som inte finns längre. Däremot ett otal antal "kompatibla". T o m har jag sett att oljan för "grön etikett" (Mobil... gjömt namnet i ögonblicket) kan anses vara OK. Överlåter valet till dig. Men glöm den vanliga röda ATF- oljan! Det finns de som vill fylla den. No, no! /Lennart |
|
| Har kollat lite lite ang olja, enl ZF så ska jag ha röd ATF DEXTRON III | |
|
Nu ser jag, att just 5HP18 med svart skylt är ett undantag och - inte - har "life time fill". Så kanske har oljan bytts som den skall ändå, men på fel sätt? Tror också på för lite olja. Länk Vad gäller oljetypen, har jag naturligtvis inget att tillägga. Är bara förvånad. ;) /Lennart |
|
|
Är inte så inne för oljor, såg att zf rekomenderar dextron 3 till just min låda? Köpt volvoline atf dextron 3 som ska vara till bla BMW Om du har tipps på nån annan som ska användas istället säg till |
|
|
Svart skylt betydde en gång SHELL LA 2634. Men den oljan finns inte längre, som jag skrev förut. Det finns dock många oljor, som av leverantören / säljaren hävdas vara kompatibla, "likadana". Jag har absolut ingen uppfattning om hur det stämmer. Men en välrenommerad säljare bör man väl kunna lita på. Nu har du ju dessutom hittat en olja, som ZF rekommenderar. Då är det väl bra? Jag kan naturligtvis inte argumentera mot det. (Vid byte av converter på en tidigare bil hos en uppenbart kunnig operatör, valde han - jag har fortfarande inte förstått varför - att fylla lådan med någon standard röd Castrol-typ. Det blev inte bra. Lådan blev konstig, så vi enades - inte utan lite gnissel - om att byta till den Esso LT..., som den gröna etiketten indikerade. Och så blev det bra.) /Lennart |
|
|
Synd att oljan inte finns längre... Men enl ZF så ska tydligen alla Dextron 3 klassade oljor funka.. Men men.. återstår o se.. volvoline köptes in så jag kommer o skriva hur det gått.. Nått annat man bör göra när man ändå har tråget nere |
|
|
Om tråget sitter med torx-skruvar, kan det vara en god idé att skaffa dig ett större antal i reserv. Lätt att dra sönder torx-spåret. De sitter hårt och är av relativt mjukt gods. /Lennart |
|
|
Update: Kanske till hjälp för nån i framtiden.. så lite uppdatering.. Idag så byttes kittet till växellådan.. filter, packning o olja Tappat ut oljan = ca 2 liter Efter påfyllning så hälldes i ca 5.3 liter Så 3 liter för lågt Oljan som används = valvoline dexron 3 röd Nu så växlar den som det ska :) |
|
|
Tack för din återkoppling! Det är ju de som alltid sätter knorr på trådar. Det verkar trots allt som att någon tidigare servare fyllt olja eller kontrollerat nivån utan att riktigt veta hur det skall göras. Så mycket för "rätt bra servad". :;) /Lennart |
|
|
Jo lite tråkiga o inte återkoppla Precis.. servad tydligen bara med motorolja.. Oljan som tappats ur var inte så svart, rätt röd, 1-2mm samlats på båda magneter, filtret som byttes rätt ok..det jag kunde se så byttes filtret 13mars 2005 fanns stämpel på den så bra servad eller ej :) Komma Köra lite med bilen o byta olja igen.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.