|
|
|
|---|---|
|
Hej! är det någon som laborerat med vanos solenoiden " 2 st "?? skall ju finnas en på insug och den andra på avgas. Vad jag förstått så är det samma artikelnummer på dessa solenoider. Och att man helt enkel kan byta dessa med varann, för att då se att problemet följer sas. bytet. (jag har felkod på avgassidan). Min fråga här är hur man testar själva solenoiden? läste att man minsann kunde mata på 12 volt bara man höll reda på polerna..!!tror inte det... Kan man istället ta ur solenoiden och sedan ansluta den och sätter enbart på tändläge 2? alltså inte startar...kan man då se ifall den fungerar? åker själva pinnen ut då eller? Vidare...... Bytte ventilkåpspackning för över 1 år sedan men nu har det börjat läcka igen!! Jag köpte då alltså packning från autodoc men såg inga uppenbara skillnader gentemot den gamla, innan bytet.. måste man köpa original på BMW?? Dessutom följde jag den finfina guiden här på gds forumet och det gick ju som sagt bra...men,nu stinker det igen! som sagt; hur har ni andra löst det? tack på förhand! mvh | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Händer ibland att själva ventilkåpan är trasig och orsakar läckage. Sägs att konstruktionen som används på M54 Mk2 förbättrades och gjordes robustare för att minska risken för att detta händer, men har inte sett några argument/bevis på det och därför ska man utgå ifrån att det är falskt. Å andra sidan så kan det lika gärna beror på att den vanliga pöbeln uppenbarligen drar, sliter, bänder och slår på allt när de mekar för varenda förbaskade ventilkåpa jag velat köpa har varigt trasig på MINST ett ställe... @lucasm54 : Vilket märke var det på ventilkåpspackningen? @lucasm54 : Varifrån läcker det nu från ventilkåpspackningen? @lucasm54 : Varifrån läckte det förut från ventilkåpspackningen? |
Det glömde jag ju svara på, solenoiderna... Stämmer det finns 2 och de är likadana (samma reservdelsnummer). Jo, du kan lägga på 12V som ett quick'n'dirty test för att se om det överhuvudtaget är liv i solenoiden (men är ganska säker på att de inte är gjorda för att gå 100% duty cycle så man behöver ju inte sitta där i minuter i sträck med 12V applicerat utan räcker oftast att göra en del mindre klickningar för att se om den rör sig som den ska). Dessa solenoider drivs via PWM 0-12V (pulsbreddsmodulering) för att på så sätt kunna positionera solenoiden steglöst och därmed kunna justera oljetrycket och därmed kamdrevet steglöst. Men det är inte så vanligt att de lägger av helt och hållet (så det där quick'n'dirty testet är lååångt ifrån uttämmande) Det är däremot mycket vanligare att de är sticky och inte rör sig så Santana-smooth som de ska göra, eller rent av ibland fastnar i vissa lägen helt och hållet. Du behöver specialdiagnostikprogramvara som har speciella testprocedurer som kan styra solenoiderna (via PWM) steglöst och samtidigt övervaka vilken kamaxelvinkel detta genererar och samtidigt kollar att det ligger inom tillåtna intervall och marginaler och baserat på denna info genererar ett test verdict. |
|
tack för snabbt svar... Det rinner på något konstigt sätt från mitten av kåpan längs med skruvar framöver. trodde mer på att skruven på "hörnet" mot torpedväggen var boven i dramat..men det var icke fallet...igår så drog jag skruvarna ännu hårdare...och idag verkar det bättre...trodde att det kanske var dålig kvalite´som var orsaken. Det är alltså meningslöst att försöka lägga tid på solenoiden då...men själva ventilen som sitter i anslutning till den? enl min kod så står det att den fastnat på avgassidan? vågar jag dra ut den? På insugssidan ville den nästan ploppa ut av sig själv, allt verkade rent och helt..men jag vågade inte ta ut den helt ifall någon oring skulle skadas av återmonteringen. nästa steg blir nu alltså att säkerställa att vanos solenoiden på avgassidan funkar och dess ventil...om det nu är felet så har jag lösningen på min andra gamla oavslutade tråd.... mvh |
|
Jag funderar på hur mycket det kan läcka förbi trasiga/gamla/hårda tätningarna i skruvhålen (dvs detalj #7), om det kan vara en källa för läckage? Men det brukar ju vara främst packningen som behöver bytas. Länk Ja, just det - solenoid och kolven (som öppnar/blockerar oljeflöder) är ju två separata delar för denna äldre VANOS-konstruktionen. Själva kolven ska ju kunna röra sig fritt inåt och sedan lätt kunna återgå till sitt viloläge med hjälp av fjädern som sitter innanför kolven. Men alla delar måste fungera för att allt ska fungera, inklusive solenoiden. Vid en metodisk felsökning går man igenom och verifierar de komponenter och subsystem som behöver verifieras för att hitta problemet, så därför är det aldrig relevant vid en metodisk felsökning om det är meningsfullt eller inte att lägga tid på en komponent (däremot kombinerar när man felkoder och vanliga fel för att snabba upp felsökningen). Behöver man verifiera en komponent för att gå vidare i felsökningen så gör man det helt enkelt. Vad jag ville varna för var att bara för att man ser pinnen röra sig ett par gånger betyder inte att det alltid fungerar så under drift (högre tryck/motstånd, högre temperatur, vibrationer med mera). Men här spelar än en gång karaktären på felet en stor roll. Om felet är högst intermittent så är det alltid mycket jobbigare med felsökning, men om felet är permanent så är det mycket enklare och en enstaka kontroll av solenoiden under no-load condition säger i det fallet en hel del mer än i det intermittenta scenariot. Men tänk på att felkoder inte är något precisionsinstrument och pekar ***ALDRIG*** ut ***VAD*** för del som är trasig och ska bytas ut - felkoder är endast till för att man ska veta ***VAR*** på ett ungefär man ska börja sin felsökning/diagnostisering. Så i det här fallet så säger felkoden att fokus ska läggas på avgassidan (det är samma typ av solenoid och kolv där), men gå inte stenhårt på orden i själva felkoden. @lucasm54 : Vad är det för felkod du har förresten (exakt nummer är det enda som är intressant)? Är det generiska OBD-II felkoder du läser ut eller är det en BMW-specifika felkoder du läser ut? |
|
precis..bytte även packningarna runt skruvhålen...det var liksom ett kit "all-inclusive- pack"diy... läste då som nu i Bentley manualen : -endast 10nm på bultarna....som sagt nu blev det en gnutta våld på dem ...får se hur det funkar .. Jag har p106 vanos stuck ..bmw code. Har haft detta ett tag ihop med en annan kod som har försvunnit tack vare idogt sökande efter fel..vakum och jordfel och kollat tändspolar... Enl Bentley så borde detta va den sk exhaust ventilen som går trögt. Enligt andra beskrivningar på nätet stämmer det ganska bra ...lite skrammel vid uppstart(ej hydraliska tryckare) orolig tomgång när den är kall, men som du säger man kan aldrig va säker....jag har inte röktestat allt. Vill också påpeka att jag inte tokbyter grejjer i ren frustration,,,bara det som gått sönder så när som vanliga slitage delar. Bilen går så sjukt bra så det är väldigt knasigt!!34kmil..avgasvärden på bes är i toppklass! men enl bentley så är alltså något självtest i uppstarten från EML och då kollas även oljetempen?? men ifall den givaren är i dåligt skick så kanske det påverkar hela solenoidens arbetssykel.. men man kan ta ur kolven utan risk för andra komplikationer? |
|
|
Glömde det viktigaste i vanos historien. .Det som fick mig att få upp ögonen, var när jag läste om inkopplingen av AC knappen, på min känns den som den verkligen tappar kraft?? den blir märkbart trög och allmänt tjurig i stadstrafik... kräver mer av föraren, där kanske det märks att den går i limp home läge...(ja alltså eml lampa lyser ju hela tiden- skrev ja inte det?) hihi.. men det märks ju som jag tidigare påpekat,.. inte alls annars... |
|
|
På min 525 94 med m50tu bytte jag tätningarna inne i vanos när den började bli trist att köra i stan. Taskig tomgång i någon sekund varje gång man stanna vid rödljus etc. Efter renoveringen behövde den gå några mil innan det lira igen. Sedan gick det väldigt fint. Jobbet var inte helt lätt. // Magnus |
|
Aha, du bytte de packningarna också! Det är ju bra! @lucasm54 : Vilket märke var det på delarna? Ja, folk har en tendens att tro att ju hårdare desto tätare :-) Stämmer inte på alla konstruktioner, ofta klämmer man sönder eller klämmer undan packningen och gör att det läcker ÄNNU mer. Eller så klämmer man sönder exempelvis ömtålig plast och gör att det läcker rejält och dessutom har man skapat sig ofta ganska stor extra onödig extrakostnad i form av att inhandla en ny reservdelv (för man drog sönder den gamla). Så ta det lite lugnt med skruvarna :-) Mysko, men går ju inte att utesluta att det är en skada på själva ventilkåpan. @lucasm54 : Du har inte bild på det oljeläckaget? Är lite nyfiken på var det ser ut att komma ifrån. Annars är det nog bara att rengöra med bromsrengöring vid området där du källan är och se observera hur det fortlöper när exempelvis bilen står på tomgång (och hoppas att man kan observera olja tränga ut från någon mikrospricka eller liknande). Annars kan ibland ett röktest avslöja små sprickor/läckor i en ventilkåpa. Vakuumläckor är en garanti på dessa äldre M5x-motorer. Med de symptomen du beskriver (samt att ett röktest inte gjorts) så är ett röktest något jag skulle planerat in (antingen du gör det själv eller låter en verkstad göra det och åtgärda de läckage som hittas). Men trevligt och höra 34K mil och motorn verkar ändåså pigg och glad så att säga (bara de här mindre små sakerna som nog kan fixas)! Jepp, helt rätt - med lite grävande och testande och felsökande brukar man ofta hitta rätt saker att byta (ibland är vissa saker ändå redo att bytas eller såpass billiga att det görs som en del av "felsökning" vilket jag tycker är helt ok - är mest helt planlösa byten som "att byta batteri+startmotor+tändstift+tändspolar+bränslefilter+bränslepump när det visade sig att pluskabeln gått av"-aktiviteter som jag starkt ogillar). På de flesta bilar (och är 99.999% säker att detta gäller även MS42-motorstyrsystemet) så ska tomgångsvarvtalet höjas lite när AC kicks in yo. Det låter inte som det gör det på din bil. Om det beror på att motorstyrsystemet aldrig får reda på att AC-kompressorn gått igång eller om att den får reda på det men har problem att justera tomgången (pga exempelvis vakuumläckage eller sticky ICV), det får man felsöka på. Stämmer, felkoden 0x6A (106) är VANOS Error - Position Exhaust Camshaft. Så yes, motorstyrenheten är av uppfattningen att avgaskamaxeln inte är i det läge som den borde vara med avseende på hur motorstyrenheten försöker reglerera avgaskamaxeln. Om det beror på att den faktiskt ÄR out-of-position eller om problem med sensorn får motorstyrenheten att TRO den är out-of-position (när den i verkligheten inte är det) säger däremot felkoden ingenting om - det är sådant man måste ha i åtanke när man felsöker. Men tror inte det är sensorn, jag tror helt enkelt att VANOS-enheten inte lyckas utföra de styrkommandon som styrenheten ger den som uppgift att uföra. Men 944_Driver har en riktigt pra poäng där, finns ju tätningar inne i VANOS-enheten också. Och ärligt talat, VANOS-renoveringar är tokvanliga - så vid 34K mil så är en VANOS-renovering inget ovanligt. |
|
har tyvärr inte kvar kartongen till packningarna det gjordes tyvärr för nästan ett år sen,, Tänkte ta isär vanos kolven i helgen och kolla va det är som händer... När AC kopplas in så låter det som tomgången ändras...i positiv mening...men det är när man kör...ja då vill bara vara tjurig.. |
|
Inga problem, jag tror inte det är en dålig/defekt packning ändåså (när det gäller sensorer och elektromekaniska delar så är det däremot ett måste att köpa BMW, Bosch, Hella, Siemens och dylikt). Ja, kan alltid vara värt och göra en visuell inspektion / enklare test på avgassidan - har man tur ser man något suspekt. Men annars kan det lika gärna vara internt läckage i själva VANOS-enheten (den arbetar ju med oljetryck och kan inte det hållas och kontrolleras korrekt så kommer kamaxeln att vara "all over the place" så att säga). |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.