|
|
|
|---|---|
|
Hej. Är det någon här som kan visa mig schemat? Ryggplattan värms inte. | |
| Ok då delar vi alla på kostnaden och jag låter försäkringen ta smällen. Trevlig kväll på er. | |
|
Ja okej då! Hur mycket ska du ha av mig då? Klabbarparn |
|
|
Hummer: Hur många öl hade du druckit när du kom fram till det beslutet? |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jag bör kunna skaka fram några elscheman som kan användas. Dock är elscheman bara en av många viktiga komponenter som måste finnas för att man ska kunna felsöka, så de flesta fall brukar ändåså sluta med att det lämnas in på verkstaden och täcks av försäkring (eller att man säljer bilen). @Hummer : Är det F11 530xD 2017 som det gäller? Förarsätet, passagerarsätet eller baksätet som inte värms upp? |
Generellt sett brukar det sitta antingen en mer kompliceras styrenhet (SMFA och SMFB) för hela sätet eller bara en enklare styrenhet för själva värmefunktionaliteten. Den mer komplicerade styrenheten brukar kommunicera över någon av K-CAN bussarna och den mer enklare styrenheten brukar kommunicera över en enklare buss typ LIN eller liknande. Eftersom värmen för sätet fungerar så verkar kommunikationen fungera iallafall. Om man kan aktivera säte och rygg separat så måste man verifeira att meddelandet från tex JBE faktiskt kommer fram överhuvudtaget till styrenheten i sätet (så där får du sniffa på CAN'en eller LIN'en). Det är ingen separation i spännings- eller jordmatning till sätesvärmen eller ryggvärmen, så det indikerar ju att spänningsmatning och jordmatning fungerar som det ska (då sätesvärmen fungerar). Och det är samma styrenhet till sätesvärmen och ryggvärmen, så det indikerar att NÅGOT fungerar i den styrenheten iallafall - men internt så är det ju såklart separata drivkretsar för sätesvärmen och ryggvärmen. Så vid aktivering så läggs en PWM signal ut mot värmeresistorerna i sätet och duty cyclen beror då på vilket steg man aktiverat. Gissningsvis har något brunnit upp inne i styrenheten eller så har det uppstått ett avbrott i kretsen för ryggvärmen - så där vill man ju försöka dissekera dessa itu - vilket nog är varför du vill ha ett elschema :-) |
@Hummer : Du har PM. |
|
Hej på er. Klabbarparn, nä jag ska inte ha något av dig men om du försäkrar en bil så kan du lita på att försäkringsbolagen i Sverige tar höjd för kostnader när de sätter sina premier. Steaman, inga öl men jag kollade vad mitt försäkringsbolag ville ha för felet. 2000 kr, vilket är rena fyndet jämfört med de 13600 bmw vill ha för att fixa felet. Så då låter jag kollektivet stå för resten. BMW-slangen, tackar för dina svar. Jo det är värmezonen i komfortstolen fram på höger sida, den som är mot nedre delen av ryggen. All annan värme i ryggen fungerar men inte den plattan. Bmw mätte felet och sa att det är slingan som är trasig. Ser dock inga bulor på lädret så jag tänkte att sladden kan vara av på väg in i stolen, typ vid ett ställe där den kan nötas. sånt har hänt förr på bmw och andra bilar. Så hur går elen in i stolen tro? Är det lätt fixat så sparar jag gärna 2000 kr och belastar inte kollektivet med resten. |
|
Aha, ok. Du ser hur allt är draget och kopplat i de elscheman du fick via PM! |
| Hej igen slangen. Jag är inte med, pm, hur fick jag det? När jag kollar upptill så är det ingen länk i det inlägget från dig. Men jag har säkert missat något självklart här om hur jag får upp det du givmilt har delat till oss. vägled mig gärna till hur jag får fram det och ha en trevlig kväll. | |
:-) Gå till startsidan av Autopower (och se till du är inloggad) Länk I menyn till vänster har du ett alternativ som heter "Min PowerPost" (och där står nog också en röd siffra eller liknande som indikerar du har oläst meddelande). |
|
Tackar BMW-slangen. Nu hittade jag dit. Dock tyckte jag inte det var så enkelt att se ingången till slingan för ryggplattan så jag gör nog jag skrev ovan, låter bmw byta ryggstöd eller klä av ryggstödet och byta slinga. Fick nämligen båda svaren från bmw. Själv hoppas jag då på ett nytt ryggstöd då stolen i övrigt ser ny ut. Tack igen för hjälpen och ha det bra. |
|
Menar du att det var svårt att se kablarna som går till ryggslingan i själva verkligheten (dvs på själva stolen)? Det kan jag tänka mig, trångt och allt gömt och undanstoppat brukar vara ledord i dessa sammanhang. Ett minimum är säkerligen att montera bort stolen för att kunna se och komma åt bättre. Men annars är själva schemat solklart. E20 är kopplad till A93 via A93*5B kontakten (4-pin natural) vars placering på A93 kan ses i 175043_EBO. Är nog den bästa lösningen den som du nämner om du inte ser något absolut uppenbart där under. Jo, fler och fler av alla problem brukar numera sluta med verkstad + försäkring (har sett en förändring i detta de typ senaste 15 åren - det är inte bara jag - försäkringsbranschen rapporterar samma trend). |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.