|
|
|
|---|---|
|
Hej, hade alla bilar i 5-serien problem med topp packningen? Hade en 523i som bara var att skrota då det tydligen inte går att reparera något, bara motorbyte som gällde. Har köpt en 520i-1998 då jag gillar modellen. Konmmer jag att få samma problem med den? Den har rullat 20000 mil, leasingbil men svensksåld. | |
|
Nja...det finns ett problem med tidiga E39:or med sexorna att fabriksrobotarna drog topplocksbultarna för hårt i blocket vilket en del ägare har fått sota för med att byta/renovera med insatsgängor, det går alltså att renovera detta! OM det t.ex. inte gått så långt att motorolja + vatten blandats och körts med detta så att smörjrelaterade skador uppstått i "alla lager"/cylindrar/ osv). Vad menar du med att det inte går att renovera om toppackningen blåsts,,? Kan kanske vara så att du menar att i nuläget så blir det billigare att bara byta motor...ty kostnaden för att "bara " byta toppackning +renovera toppen i övrigt överstiger ett byte till en hyfsad begagnad motor...möjligen. Mvh Janne. |
|
|
Hej, tack för svaret, då jag fick bilen för bara 25000 så hoppas jag få ha den några år innan, om det händer något. Bilen är i prima skick så hoppas att ha turen med mej den här gången. 523 jag hade gick i två år, sen small packningen. Men den var importerad så har troligen gått på tyska motorvägar. |
|
|
Skulle säga att det är en stabil motorkonstruktion totalt sett, brukar ändå hålla länge...trots "topplocksproblemet" på vissa tidiga(98:orna brukar vara av den stabilaste årgången, dvs fabriken torde vid den tidpunkten ha sorterat ut felet och åtgärdat robotarnas åtdragningsmoment). Det som man kan räkna med är väl att katalysatorn kan "upphöra att fungera" pga att keramiken ramlar isär efter nu tiotusentals mil + lite givare och diverse andra små eltrassel.. Finns en hel del att läsa om E39 har på forumet...vanliga fel etc. Rosten är ju en grej, men det brukar vara lätt att kontrollera och att det är domkraftsfästena som man bör kolla mera noga om man ska precisera någonting. Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.