|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har nyss köpt en 528i e-28 86a. Värmereglaget funkar ej. Har läst att det är någon typ av elektriskt reglage som påverkas utav själva vredet. Är det någon som vet exakt var det sitter och kanske har några tips om vad det kan vara för fel?? Tacksam för svar. | |
Be 726 523iT LCI -07
316i -00 530iT/5 -96 528iA -86 528i -83 Alpina B9/E28 -82 Nr:003 525 -75 3.0 CS -73 Jaguar E-type OTS v12 -71 Dynapack dynamometer |
Det sitter en elektrisk värmeventil i motorrummet. Ungefär rakt bakom varvräknaren (fast på andra sidan torpedväggen förståss). Packningarna brukar ge upp och då går det enast att få endera bara varmt eller bara kallt. Finns renoveringssats på BMW, oftast ej lönt att leta på skroten. Bert-Ola BmwCS #2423 |
|
Jag har samma problem på min, antingen iskallt eller så dövarmt.. Tack för tipset! Lätta inte på högerfoten! |
|
|
Bert-Ola: Va! är du säker på att det fins repsats? //Ticco www.ticco.com |
|
|
Okey, ringde BMW nu. Det finns en repsats, men den är dyrare än en ny komplett ventil! //Ticco www.ticco.com |
|
|
Ticco: Vad var det för prisnivå det handlade om? Har också full värme, alt. ingen värme :) /Patrik |
|
|
Beställde ventil i går, tror det var 948kr +/- någon krona. //Ticco www.ticco.com |
|
|
Jag har också allt eller inget-värme.....lagom jobbigt nu när värmen behövs, speciellt vid långfärder. Det ska väl även finnas någon temp-sensor i kupén som kan vara trasig, var sitter den? --------------------------------------------------- Länk |
|
|
wath: Den sitter långt in i fotutrymmet på förarsidan, inte så långt från spaken till huvöppningen, men på den löstagbara underdelen av instr. panelen. Går en vakuumslang från den och även någon liten elkontakt. Plockar du ner underdelen på instr.panelen så ser du direkt vad jag menar. MvH Patrik, Karlskrona *min signatur står här* |
|
|
Hur vet man om denna temp sensor e trasig? Vad fyller den för funktion igentligen? Vi har ju ingen ACC direkt i våra bilar... //Ticco www.ticco.com |
|
|
Vad jag förstått så ska värmesystemet(utan AC) fungera som en klimatanläggning utan kyleffekt. Finns det någon som har en e28 som håller den temperatur som ställts in? --------------------------------------------------- Länk |
|
|
har också problem med min ventil, spolen i ventilen verkar vara kass, ventilen orkar inte öppnas ordentligt, går den att byta separat eller är det lika bra att köpa ny ventil? Hade ingen värme alls så jag kopplade ur kontakten till ventilen så nu kommer det bara värme... Christopher ///M535i BMWCS# 5041 Länk E65 Hamann är drömbilen #1 |
|
Be 726 523iT LCI -07
316i -00 530iT/5 -96 528iA -86 528i -83 Alpina B9/E28 -82 Nr:003 525 -75 3.0 CS -73 Jaguar E-type OTS v12 -71 Dynapack dynamometer |
bjorasen: Brukar bero på att packningen är gången och vatten kommer på fel sida. Spolen orkar inte komprimera det som ligger ovanför "kolven", som därför inte öppnar tillräckligt. Bara att byta, sorry! Bert-Ola BmwCS #2423 |
|
där ser man... det går inte att byta packningen då? Jag hade ju ventilen uppe och testade då att vrida på värmereglaget men kolven rörde sig inte, det ska den väl göra!? Vad kan vara fel om inte min gör det? Christopher ///M535i BMWCS# 5041 Länk E65 Hamann är drömbilen #1 |
|
Be 726 523iT LCI -07
bjorasen: Löpte ventilen lätt? Om det kommit in vatten kan där ligga skit/rost. Kan ju även vara ett el-fel, kan du mäta om det kommer fram någon ström? Du kan även kolla ventilen med att lägga på 12V direkt mellan kontakterna, då skall solenoiden slå (du kan prova med att skifta + och - om den inte slår). Men åter, troligtvis är det packningsproblem. Går ej att byta bara pckningen, det finns en repsats med bara kolv och packning men enligt Ticco ovan så är en hel ventil billigare! Bert-Ola BmwCS #2423 |
|
kolven löpte hur lätt som helst när man kopplade det direkt till batteriet, de var inget motstånd när man drog i den för hand heller, men när man kopplade det som det skulle vara orkade kolven inte ända ut. Jag var ju inställd på att köpa ny så det får bli en nu i vinter.... Christopher ///M535i BMWCS# 5041 Länk E65 Hamann är drömbilen #1 |
|
|
Bytte ventilen i går, men fortfarande samma problem! Antingen kallt eller värme max, börjar å bli lite smått irriterad... //Ticco www.ticco.com |
|
Be 726 523iT LCI -07
Ticco: Kan du mäta upp hur mycket ström du får fram till ventilen, vid olika lägen på temp-vredet inne. Kan även vara kabelbrott/lödfel nere vid temp-motståndet ovanför kopplingen (som tidagare omtalats). Detta brukar dock ej falera om det inte är utsatt för mekanisk åverkan. Bert-Ola BmwCS #2423 |
|
Ska till garaget å mäta lite i morgon. För ca: 1 år sedan bytte jag både reglage å tempsensor. //Ticco www.ticco.com |
|
Be 726 523iT LCI -07
Ticco: Jag får tänka under natten, kanske kommer jag på något! För tillfället har jag inga fler tips. Du har väl kopplat slangarna rätt? Sov sött. Bert-Ola BmwCS #2423 |
|
Ja då har jag mätt lite vid vattenventilen. Om värmereglaget står på max kallt så har jag över 13v, men så fort man justerar upp lite mot varmt så blir det 0v. //Ticco www.ticco.com |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.