|
|
|
|---|---|
|
Hej,blev lite sugen på en 525xi automat som andrabil.Det är en -06 som gått långt,31xxx mil. Men det är ett ok pris (25k) med nya sommar och vinterdäck,besiktigad ua i april i år. Vad,förutom det vanliga,missljud osv,ska man titta/lyssna på om man ska åka och titta på den?? | |
|
Hej! Antar att du har koll på barnsjukdomarna vad gäller E60 touring, typ kablaget till bakluckan(standard att denna måste bytas iaf någon gång under livscykeln s.a.s.) Om någon kabel i "härvan" där börjar att gå av så kan det bli en del mystiska fel. Aldrig fel att kontrollera om vagnen har felkoder...kan bespara en del problem. + såklart att inga missljud i lådan eller andra mekaniskt icke önskvärda missljud(men det skriver ju du att du har för avsikt att kontrollera innan köp :)). Man ska nog ha realistiska förväntningar på en E60 för 25000kr, allt ifrån skador på kaross likaväl som att några andra defekter såklart finns. Huruvida dessa förmodade fel hittas av dig vid koll är ju ingen garanti såklart, men det kan vara t.ex dåliga torkararmar(kontrollera åtminstone funktionen + att alla muttrar sitter fast som de ska), att alla andra elprylar fungerar(kan ju ta en stund att gå igenom, men det är ju ett måste vid koll av en dylik vagn). Kolla att ac fungerar!(kondensorläckage pga rostskador är relativt vanligt..inte bara på E60/E61). Sedan tycker jag att du bör säkerställa att fyrkrafset fungerar som det ska. Finns en del här på forumet att läsa om fördelningslådor och annat relaterat till 4WD. Jag kan väl också tillägga att är oljan och filtret aldrig bytt i automatlådan så är det det första du ska göra vid ett eventuellt köp! Oljan+ filter ska helst bytas innan den passerat "bäst före" som enligt mig ligger kring 15000mil.(finns lite trådar om detta om du vill söka i gamla inlägg). Och de andra självklara kontrollerna du ska göra finns nog överallt på nätet att läsa om..typ att servicar är gjort i tid, att lådan växlar som den ska etc.etc. Lycka till med kollen! Mvh Janne. |
|
|
Tack för svaret Janne! Och absolut,det är en gammal bil med många mil så man får ta det för vad det är. Men jag tolkar dig som att det är inget speciellt,förutom det man kan förvänta sig. Läste dock någonstans att folk fått problem EFTER de bytt olja i lådan på äldre bilar.Så deras konklusion var att,dont fix it if it aint broken. Har du nåt bra tips på hur man kollar fyrhjulsdriften så här i sommartid? Har ju en F11 -17 xd,och den vet jag ju hur den känns och funkar,men är det applicerbart på en så pass mycket äldre kärra också? |
|
|
Tja...angående fyrhjulsdriften. Xdrive i sin ursprungliga funktion har ju bilen från 06 också(skulle TRO att det är liknande mekanik och funktion på din nyare BMW, dock en aning utvecklad mest troligt). Om det finns möjlighet så åk ut på en gräsyta(blöt helst :)) och prova om alla hjul driver vid gaspådrag...möjligen..se dock till att den gräsytan får innehålla en sladdande bil ;) Och ja...visst kan det finnas en viss risk med att göra en service på lådan om detta aldrig är gjort förut, men JAG skulle iaf göra det. Men det beror också på hur man tänker... går och växlar lådan bra idag så kanske man kan köra vidare och hoppas på att slitaget inte är såpass stort och att den håller som andra bil under en rimlig tid. Det finns ju visserligen annat som kan gå sönder i lådan också efter så många mil, dvs sådant som inte direkt är kopplat till en oljeservice. Mvh Janne. |
|
|
Jo...25000kr kanske är en summa som man kan chansa på och inte göra annat än att "bara" checka vanliga punkter och "ta" ett evtl haveri på än det ena än det andra på rätt sätt :) Mvh Janne. |
|
|
Ja nu är 525 an i min ägo.Förvånansvärt fin inredning och mycket stabil(så klart) En klonkande bussning vf och lite standardrost är väl det enda,annars blir nog det här superbra. Jag tackar djupast för input Janne T ! |
|
|
Grattis till ett som det verkar bra köp! Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.