|
|
|
|---|---|
|
Hej jordbor. Jag försökte nyss tänka, det gick åt helvete och slutade bara med att jag fick ont i huvudet. Till att börja med, jag kan absolut ingenting i om hur man handskas med automalådor. Nada. Zip. Hursomhelst, kärvande växelväljare handlar det om. I synnerhet då från läge P men även till och från andra lägen, men då med lite mindre tröghet. Tydligen ett ovanligt problem, men det existerar har jag lärt mig från utrikiska sajter (jag hittade inget här på autopower). Växellådan fungerar oerhört fint och mjukt i sin funktion, drar aldrig för lite eller för mycket på vald växel och svarar direkt som förväntat på förändring i gaspådrag. Jag har förstått att jag då kan utesluta solenoider (fyra till antalet väl?) inne i växellådan, oljenivå samt förslitning. När jag håller handen på växelväljaren och trycker ned/släpper bromspedalen känner jag med tydlighet (och utan tveksamhet) det lilla klicket från solenoiden som släpper/aktiveras, alltså inga problem med varesig kontakter eller den solenoiden. Det som verkar återstå är en vajer och dess vajerhölje, en vajer som på engelska kallas för 'bowden cable' men som jag inte har en susning om vad den korrekta svenska överättningen är. Den är bl.a. inblandad i rattlås och tändning ihop med växelväljaren. Den kan över tid tydligen börja kärva och skall då ge upphov till en kärvande växelväljare. OM det är denna vajer som stökar har jag tydligen tur eftersom de alternativa felkällorna är betydligt jobbigare att handskas med. Frågan är, har jag tänkt rätt i mitt antagande eller har jag fått för mycket huvudvärk? Följdfrågan är om ja på föregående fråga, är det någon som försökt sig på att rengöra och trycka in nytt fett i denna kabel? Eller är det alls det man skall göra? Må helgens sol antända er grill så fina sommaraftnar uppstår ratata ___ Jag är inte så här snygg i verkligheten, det är min bil som gör det! | |
|
Kolla hur det ser ut på sprängskisser på realoem.com till att börja med. Troligen har du en vajer som går ner under bilen till växellådan. Den skulle jag börja med att ge lite kärlek efter där nere är miljön rätt jobbig jfr inne i bilen. Men sedan så kan ju folk spilla läsk om gegga inne i bilen också, det kan rinna ner på fel ställe.. // Magnus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.