AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.563

Jag har provkört en bil! (Konsten att dela med sig)

We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Kan inte komma ihåg att jag har sett eller läst en tråd på AP där man delar med sig av erfarenheter kring bilar man har varit spekulant på. Den här tråden är inte tänkt som smutskastning utan vi ska försöka hålla det objektivt. Vi delar med oss av både positiva och negativa aspekter. Tanken är att tråden ska hjälpa andra (och dig själv om någon har kört en bil du är intresserad av) och ska fungera som ett uppslagsverk.

Som TS får jag föregå med gott exempel och börja.

Bil: BMW E66 750Li -08 (LCI)
Reg.nr.: GDA07L / GDA 07L
Miltal: ca 16.400 (Kommer inte ihåg exakt)
Pris: 119.900:-
Försäljare (Bilhandlare/Privat): Bilhandlare, GP Motors.

Varför?
Tänkte byta ut min F11 mot en billigare bil (inköpspris) som var tänkt att fungera som vinterbil (Jag vet att en 750 Li inte är det smartaste valet). Vem gillar inte en 7-serie?

Positivt:
Karossen var i väldigt fint skick helt utan bucklor vad jag kunde se, lite repor här och där men det mesta går nog att polera bort. Gick igenom bilen noga för att hitta rost. Hittade ingenting i varken hjulhus, nederkant av dörrar, bagagelucka osv. Exteriört tycker jag inte att man kan förvänta sig mer av en bil med liknande ålder/mil, men självklart finns det. Inredningen var välbehållen även om det fanns tecken på slitage, vilket var väntat. Motor och växellåda gick väldigt bra och jag kunde inte hitta några tecken på oljeläckage varken i motorutrymmet eller på framvagnsbryggan när jag kröp på golvet. Motorn blårykte inget vilket antyder att ventiltätningarna var i gott skick. Blev förvånad att såpass mycket av elen fungerade efter allt man har läst. Servicarna vari princip skötta enligt serviceboken och det matchade med verkstadsbesöken registrerade i Carfax också, däremot var det lite långt mellan servicarna 2017 (lite över 3.000 mil).

Negativt:
Bilen var duktigt inrökt (stod ej i annonsen) men det går nog att få bort det mesta med en ordentlig interiörtvätt och köra med ozon-maskin. Det fanns endast eftermarknadsfälgar av fabrikat AEZ med friktionsdäck att tillgå. Nightvision (bryr mig inte), GPS:en (använder smartphone ändå) och elhiss höger bak fungerade ej. ACC:n kylde inte. Kylarfläkten var död. I övrigt verkade all el fungera som det skulle!

Defekter:
Nightvision, ACC, kylarfläkt, GPS och elhiss höger bak. Just ja, besinvärmaren lyckades jag inte få igång även om försäljaren sa att den hoppade igång enligt Idriven.

Kommentar:
Körde med diagnostikverktyget och det kom upp en del felkoder, däribland "Low voltage" vilket fick mig att misstänka att flera av koderna orsakats av detta. Den enda bestående felkoden var den för kylarfläkten, vilket bekräftades efter provturen när vi stannade och kontrollerade kylarfläkten (den var död).

Summa summarum så var GP Motors villiga att laga kylarfläkten, ACC och elhissen. Däremot ville de ha annonspris och enbart betala 160.000:- för min F11 -12 520DA Touring M-sport med 12.100 mil på mätaren i väldigt bra skick och fullt fungerande. Det blev ingen affär den här gången.
BM
178
BMWägaren
BMW 530 2003
För att bensinvärmaren ska starta måste temperaturen vara lägre och tanken får inte vara nere på reserven och batteriet bra laddat.

Klokt att inte genomföra det bytet om då milen blir bra mycket dyrare i sjuan. Jag har en själv och det är en fantastisk bil att åka i, men den drar mycket och rätt dyr att prestera om man inte lagar den själv.
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Driftskostnaderna blir så klart högre i E66:an än F11:an, men sen ska man ha värdeminskningen i åtanke också. Jävligt trevlig bil den där E66:an.

Edit: Hade hoppats att det skulle finnas fler som ville dela med sig, om det inte finns något intresse kan tråden raderas istället.
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Trevlig läsning även om jag inte tänkt köpa bilen, tummen upp från mig!

// Magnus

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.