AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
2.024

Hugger efter byte till nya sommardäck (fördelningslådan?)

Fl
5
FloJo
X3 (F25) 2013 xDrive 3.0 313 hk
Hej!
Jag bytte till sprillans nya sommardäck (på gammal fälg) och tyckte därefter att bilen "högg" lite vid gaspådrag. Lite av poängen med att ha bilen är ju just att kunna gasa på så jag blev lite bekymrad. Har kört lugnt sedan dess. Lämnade in den på felsökning hos BMW-verkstad som konstaterade att fördelningslådan är defekt.

När jag letat i tidigare trådar längre tillbaka har det visat sig att det här inte är helt ovanligt när däcken har fel dimension eller är ojämnt slitna.

Är det någon som vet ifall det skulle hjälpa att byta (tillbaka) till vinterdäck till jag hittar däck som den inte reagerar på? Eller är det "kört" nu när den börjat hugga? Det märks väldigt lite om jag kör lugnt och enbart i lägre fart.

Byte av fördelningslåda går ju på en REJÄL (!!!) slant och bilen har gått för långt för att försäkringen ska täcka.

Känner mig lätt TRÖTT just nu.... och bor långt ut så jag klarar mig inte utan bil, kör nu bilen FÖRSIKTIGT

Alla råd och tankar är välkomna!

Hälsningar
Flojo
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vad är det för däckdimensioner?
Om det är olika dimensioner fram och bak - är de stjärnmärkta (BMW OEM)?
Var det samma dimensioner på de gamla däcken?
Var de någorlunda jämnt slitna mellan fram- och bakaxeln?

Det verkar som att vissa har fått en klar förbättring av huggande fördelningslådor efter att ha bytt olja i dem.

Hur långt har bilen gått?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Fyller på:
Vilken fälgdimension är det fram och bak?

Har själv bytt olja i fördelningslådan vid ca15k mil och det gjorde skillnad på ryckigheten.

FAF
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
+1 på att testa oljebyte innan du kastar in handduken och byter fördelningslådan. Varken dyrt eller svårt.
Fl
5
FloJo
X3 (F25) 2013 xDrive 3.0 313 hk
Hej! Tack för svar! Jag har dimensioner enl BMW rek; Sommardäck:
Fram
245/45 R19
Bak:
275/40 R19

Jag köpte nya däck hos däcksfirman och fick Michelin Pilot Sport 4. Det visar sig att de har 0,8-1 cm skillnad i rullomrkets. De är inte heller stjärnmärkta. SUCK!

Jag kunde köra med bilen om jag körde försiktigt. Så jag tog mig tillbaka till däcksverkstan som med en dåres envishet hävdar att däcken är rätt. Jag säger att dimensionerna stämmer, men att det diffar i rullomkrets och att det inte verkar som att däcken är stjärnmärkta.

När jag åker därifrån (gång nr 2) har de lyft upp bilen så att vi kunde mäta omkrets, sen har de hållit på med något annat, justerat lufttyck med mera. Då går bilen uruselt! Jag var sen till ett möte så jag vände inte trots att jag borde gjort det. Efter mitt möte (några km dit) så ska jag köra hemåt och då märker jag att det håller på att braka åt h-te. Jag insåg att jag höll på att tappa drivningen.... Smög mig genom rondellerna fram till M-bilar i Västerås och fick lämna bilen där. Jag hade inte tagit mig hem, 20 km hem.

Så nu får de reparera för 40.000, trasig fördelningslåda. Jag skulle kunna rabbla en uppsjö svordomar men håller mig. Försäkringsbolaget täcker ej, bilen årsmodell 2013 har gått 14.000 mil. Kul va??
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det var extremt tråkigt!

Men detta visar vikten av att man enbart använder stjärnmärkta däck om man kör "staggered setup" då de är fintrimmade så att rullomkretsen ligger inom toleranserna även om det blir annorlunda mot vad dimensionen anger om man räknar på det...

Däckfirman bör ev. kunna hållas ansvarig i detta - kontakta ditt försäkringsbolag och en jurist. Du har rättsskydd i din försäkring misstänker jag...

Var det du eller däckfirman som föreslog de köpta däcken?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
MK
52
MKN.
640I GT
Z4M-06
Tråkit o läsa FloJo!

Jag behöver också köpa nya sommardäck till X3:an och kör idag fram:245/45/20 - bak:275/40/20 org rft däck. Jag tänkte beställa nya Michelin ps4 SUV i samma dimensioner och anledningen är att jag inte vill köra med RFT däck igen.

Men nu finns risken att det kan diffa i rullomkretsen, pga inga * däck som Johan B beskriver.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.