AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
386

Elfläckt M3 E30?

M3-Jonas
Sitter det elfläckt på M3 E30 orginal?
om i så fall var sitter givaren som startar den?
Är det ett eller två lägen på fläckten???

///Jonas
RafkoM3
Givaren sitter vad jag vet på termostathuset...
Sen brukar man ha en resistor oxo som den använder.
Man har 2 läge ett snabbt och ett snabbare :)

/M3 E30(TIC)
Länk
M3-Jonas
Tack för det snabba svaret.

////Jonas
RafkoM3
Hehe, inga problem.
Kolla givaren på termostathuset, den ligger i framkant på motorn nedanför fördelaren.

/M3 E30(TIC)
Länk
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
På -87`orna sitter givaren i botten på kylaren och det är 1 hastighet på fläkten. Den startar vid 99 grader kylvattentemp och slår från vid 91 gr. Så är det på min iaf.

/// Better Make Way \\\
Th
65
ThomasE
F21 M135i, -13
F31 330i, -16
Temraturgivare som mäter kylvattnet finns det många.
Rimligtvis borde fläkten styras av temperaturen på vattnet i kylaren. Att den slår på vid 91º känns rimligt men varför ska den slå av vid 99º, M3 frazze ? Kan det vara så att steg 1 startas vid 91º och steg 2 vid 99º ?
Det finns också 2 givare på termostathuset. En som mäter 91/99º och en som mäter 108º.
Dessutom finns det 2 på "kylvattenröret" ovanför grenröret, en kallas temperaturgivare (enpolig) och en temperatursensor ( 2 polig).
Vad alla dessa styr vet jag inte. Är det någon som besitter kunskapen så dela gärna med Er.

/thomas
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Min fläkt startar vid 99 gr. och slår från vid 91 och den går bara på en hastighet. På min sitter det bara 1 givare i botten på kylaren till vänster, finns inget alls vid termostathuset. Men det ser väl annorlunda ut på senare årsmodeller. De 2 givarna på röret ovanför grenröret har jag också, men jag vet inte vad de har för funktion.

/// Ett halvårs abstinens...
RafkoM3
En av dem som sitter på kylröret är ju till för motronicen så den vet när det är KALLT och ska ge mera benzin.

/M3 E30(TIC)
Länk
M3-Jonas
Någon som har en tvålägesgivare då till elfläckten????
var sitter den?
någon som vet om gamla M5 E28 har elfläckt???

///Jonas
Grusse
På min är det två lägen till elfläkten. Den går igång så fort jag vrider på tändningen, och det andra läget sköter en givare som sitter på kylaren. Andra läget slår till precis innan rödmarkeringen på tempmätaren.
På båda mina E30 var där två steg på fläkten ingen av dem hade AC kontakten satt i botten på kylaren verkar vara vanlig grej som strular fick byta den på båda bilarna sitter där även kontakt på slangen från termostathuset till kylaren så har du kanske AC det brukar bilar ha som har klimat men om E30 har de vet jag inte sitter två givare på termostathuset den ena är enbart till mätaren den andra är till motorstyrningen.De jag upplevde var att tempen var ganska hög innan fläkten starta men de e de kanske på dom andra E30 också
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.