|
|
|
|---|---|
|
Hej, Ny Bmw X3 -21 med carplay. Telefonen ansluter till bilen med carplay via wifi(?), och då verkar telefonen tro att den har internet via Wifi(?), och så funkar inte surfen i telefon, och således inga funktioner i carplay heller.. Det går alltså inte att lyssna spotify eller gå in på någon hemsida i telefonens webläsare så länge man är ansluten till bilen via carplay. Stänger man av wifi på telefon så kopplar carplay ut, och då funkar telefonen som den ska igen. Vad gör man åt detta? Har varit in hos BMW handlaren vars "lösning" var att koppla ifrån carplay helt.. Men det kan väl inte vara rätt? | |
|
För att se om mobilen verkligen kopplar sig via wifi mot bilen så gå in i mobilens wifiinställningar och se vilket wifinät som används. Är det inte hemma eller nära något annat wifinät du annars använder så ser du ju om wifi-ikonen syns eller inte på mobilen. Syns den används wifi. Jag skulle bli förvånad om BMW gjort en så banal miss i hur man implementerat carplay - då borde bra många fler BMWägare haft synpunkter. eller tänker BMW att bilen ska stå för uppkopplingen då och du har problem med bilens uppkoppling? Jag har själv inte denna funktion utan svarar utifrån allmäna telekom-kunskaper. Uppkoppling mellan bil och mobil borde gå över blåtand mellan bil och telefon. Har du ställt in BT i telefonen på något dumt sätt så den tror att du vill hämta internet över BT? eller råkat stänga av blåtand? eller tappat BT-ihopaparningen mellan bil och mobil Om BMW svarar så dumt borde de inte sälja bilar med uppkopplade tjänster. BT=blåtand (bluetooth på utrikiska) om det inte framgick tydligt. /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
| Trådlös Carplay går via Wifi men telefonen ska ha kontakt som vanligt med vanliga mobilnätet. Jag skulle också snarare gissa på någon felinställning eller annat problem med telefonen snarare än implementationen av Carplay i detta fallet. | |
|
Nu tror jag att jag förstår: bilen och mobilen pratar wifi mellan varandra men då tror din mobil att den ska få internet via wifi och inte från mobilnätet. Det låter som någon inställning i din mobil som medger att du får internet via mobilnätet och sedan skickar carplay vidare över wifi till bilen. Att inte BMW kan förklara det är dåligt, Hur man konfar detta i just din mobil beror i första hand på om det är en äppel-mobil eller en android. Är det en android kan det nog variera lite avseende mobil-märke också. Men sannolikt ska du in i inställningar/settings för anslutningar/connections i mobilen. /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
| Hej alla, och tack för tipsen. Vet inte hur det gacick till, men tillslut fick vi ordning på det. Tror vi stängde av automatisk uppkoppling mot wifi. DOck tog det nångra gånger för ibland ville bilen & telefon inte koppla upp alls då | |
|
Here we go again... Lånar tråden här då det handlar samma sak i princip, men jag kommer inte vidare... Har skaffat iPhone 8 för att leka med Carplay i bilen. Har alltid haft även Samsung Galaxy S10 inkopplat i bilen via BT och Wifi hotspot för samtal och meddelanden och dyl. Efter att har lagt upp iPhonen i bilen via telefonmenyn och kopplat upp den mot bilens hotspot med aktiv data-abonnemang (BMW Hotspot ) så fungerade Carplay utan problem med Siri sökningar, Google maps etc., även om jag inte hade något SIM kort i iPhonen, den använde BMW Hotspoten för datan. Nu är BMW Hotspot datan slut, och jag har skaffat mobilabonnemang med sim kort som finns aktiverat och fungerar i Iphonen...men nu såklart fungerar inte Carplay längre...? IPhonen vill fortafarande bara koppla upp sig mot BMW Hotspoten, och där finns ingen data, således ingen fungerande Carplay i de delar som kräver datamängd. Har även försökt styra iPhonen att koppla upp sig mot Galaxyn mobil hotspot, men det ändrar inget heller . Är det så att trådlös Carplay ala BMW kräver aktivt BMW Hotspot från tyska Telekom för att fungera eller är det pga mina 2 anslutan telefoner det inte fungerar ? Eller hur konfigurerar jag alltihopa i phone och settings menyn, just nu är allt som Wifi, Internet Wifi, BT och AppleCarplay ikryssat ? Blir inte klok på det här ... |
|
| Nej, du behöver inte ha hotspot för att få det att fungera. Har du tagit bort telefonen från bilen (alltså radera enheten bland listan på enheter) och likadant i telefonen att du glömmer bilen både på kända nätverk och blåtandsenheter. Testa det och para ihop allt igen så borde det fungera, det är så jag alltid kört och det "ska" fungera. När din iPhone paras ihop med blåtanden så kan du bland dom mobila enheterna i bilen välja att den ska koppla upp till Carplay istället, ibland frågar telefonen direkt om man ska koppla mot Carplay när man kopplar blåtanden. | |
|
Tack Wiberg, Jag vet inte vad hade jag gjort för fel tidigare, men nu lyckades jag para Iphonen utan problem med BT först och CarPlay hoppade igång direkt. Testade att slå ifrån Internet Wi-Fi, tror jag rutan heter, eftersom jag inte har abonnemang från Deutschland, men då slogs också Carplay ifrån, så allt verkar måste vara påslaget... Men men när allt är igång så fungerar det smidigt, ringa samtal både från Iphone och Android, lyssna Spotify från båda telefonerna etc.. Märkte att när Iphone Spotify appen är igång kan jag justera ljudet med equalizer på Iphone och på så sätt krydda på Hifi systemets basfattiga ljud lite grann, på Android kan inga justeringar göras då appen är i gång. En fråga till slut gällande Siri....kan jag med Siri styra vilken navigationsapp vill jag använda med att ta fram ny rutt...om jag tex har Waze app öppen i Carplay och frågar Siri om ruttberäkning till en destination, så öppnas Google Maps app istället med denna rutt framdraget !? |
|
| Använder inte Waze själv, men testa detta: Länk | |
|
Hej! Ni som har CarPlay, fungerar fm/dab radio samtidigt man använder CarPlay? |
|
|
Hej ! Jag har Carplay och radio fm/dab fungerar ihop med Carplay appar, dock kan Waze tex. göra att vid/efter röstguiding så kommer inte ljudet tillbaka utan måste manuellt återstartas, irriterarande.... Mvh Wide Wide |
|
| Ok. Samma som vw oem carplay. Är nämligen i valet och kvalet om man ska ersätta hu med en annan som har carplay. Alt att införskaffa en mmi modul vilket blir billigare. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.