AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.740

Bakåtvänd bilbarnstol bakom föraren i G31?

Pe
150
Peter_Ilis
530d Touring -16
Är det någon som kör med bakåtvänd bilbarnstol bakom föraren i en G31? Skulle vilja ha två bakåtvända bak men gissar att det kanske blir svårt.
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Testa med en i mitten istället. Är du inte extremt kort kommer det bli grymt trångt i förarstolen. Jag körde två bakomvända i min förra F11 vilket fungerade kungligt när jag hade den ena i mitten och en bakom passagerarstolen..
Pe
150
Peter_Ilis
530d Touring -16
Ah, det låter ju som ett mycket bättre alternativ! Inga nackdelar alls som du upplevde det (utöver möjligen att barnen hamnar i bråkavstånd 😉)? Är 5-serien bredare i baksätet än 3-serien (har en 3-serie e91 nu och där känns det väldigt trångt att få in en stol i mitten)?
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Inga nackdelar. Jag köpte en typ av järnöglor man sätter under framstolarna i bakkant. Mittenstolen var en maxi-cosi. Den andra var en besafe utan isofix. Stora fördelen var att man alltid hade två passagerarplatser. En fram och en bakom förarstolen. Jag är 195 och kunde ha förarstolen längst bak. G31 är lite större än f11. Trean lite mindre, men det handlar om ett fåtal cm.
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Fästena : Länk
Pe
150
Peter_Ilis
530d Touring -16
Stort tack Daniel, då ska jag börja kolla 5-serie nu. 🥳
fi
325
fiske & bilar
330e Xdrive touring
Eller så kollar du in 6 serien GT, med större plats där bak
Visa användare
308
igelkotten
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Audi A2 1.4tdi (90hk) -04
Volkswagen Transporter T6 -16
Nu har jag en G30 men antar att baksätet är identiskt i storlek.
Är 193cm lång och kan ha Isofix stol bakom mig även om jag kör fram stolen lite jämfört med hur jag sitter när barnstolen är placerad bakom passagerarsätet. Men det var inga problem att köra tur och retur skåne-Åre på det viset.
Har en Cypex Sirona Z I-size (upp till 18kg) som är smidig eftersom den går att rotera vilket förenklar i- och urlastning av min son. Har inte provat att ha en barnstol monterad i mitten men föreställer mig att det är jobbigt att last i och ur barnet så långt ifrån ytterdörren?
Hade 4-serie GC innan och upplever det som stor skillnad både bredd- och längdmässigt. Nu går det att sitta en vuxen i mitten bredvid barnstolen. Det gjorde det inte innan. Dessutom är isofix punkterna monterade mot dörren till på sätena vilket ökar utrymmet i mitten.
Pe
150
Peter_Ilis
530d Touring -16
Det blev en F11 till slut med en av stolarna i mitten precis som danielb tipsade om. :) Har en Axkid Minikid 2 i mitten och en Britax Max Way Plus till höger vilket fungerar alldeles ypperligt. Köpte även fästena från Skruvat (perfekt att den innehöll fyra stycken).
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Kul att höra att det lirade. Själv har jag sedan några år endast en enkel kudde och en bälteskudde till barnen. Skönt att inte längre behöva åka runt med dessa stolsmonster i bilen 🙂
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.