AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.117

Symtom på dålig xdrive? F11 -15

Gr
12
Grabblose1
520d xdrive -15
Har vibrationer som känns ungefär som obalanserade däck. Symtom däck upp när jag köpte nya sommardäck men firman säger att där inte är nått fel utan att det kan vara xdriven som börjar bli dålig. Där är inga ryck eller så när man accelerera o inga missljud. Däcken är inga premiumdäck men skulle vara ok. Storleken på däcken är 245/40-19. Bilen har gått 20500 mil o alla oljans fördelningslådan o automaten burades vid 14000. Vad är oddsen tror ni att det skulle vara xdrive som är problemet tror ni?
Mvh Joachim

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Exakt vilka däck är det?

Är det samma firma som sålde dem som säger att de är ok?

Är det billiga kina-skräp-däck, är risken mycket stor att de är orunda och/eller har förhårdnader i stommen som ger vibrationer även om de är perfekt balanserade.

En balansering i "road-force-balanseringsmaskin" där däcken trycks mot en rulle vid balanseringen ger besked direkt om det är sådana problem med däck/fälg.

Annars kan du prova att byta tillbaka till vinterdäcken - om problemen då försvinner är det en tydlig indikation på att det är sommardäcken/fälgarna som är problemet.

BMW är mycket känsliga för minsta fel i hjulupphängningen/däck etc!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Gr
12
Grabblose1
520d xdrive -15
Ja det är samma firma som sålt dom som säger de
Tror dom heter nordax eller nått liknande
Vibrationerna kommer o går lite men är kvar även om man släpper gasen o rullar vilket i min värld borde utesluta xdrive

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nordexx är tyvärr skräpdäck!

Jag vågar satsa en slant på att det är däcken som är problemet!

Prata med firman som sålt dem och föreslå att hjulen ska road-force-balanseras hos en däckfirma som har sådan maskin. Om de indikerar ojämnt marktryck utanför toleranserna får de stå för kostnaden och reklamera däcken. Om de ligger inom toleranserna står du för balanseringskostnaden...jag är ganska säker på att de är "defekta"!

Mvh
Johan B

Gr
12
Grabblose1
520d xdrive -15
Ska ja. Tack så mycket för hjälpen

Hu
214
Hummer
530 XD M F11 2017
Hej. Jag hade nyss samma problem med nya goodyear. Efter två balanseringar var det inte bättre och då reklamerades de av säljaren och jag fick Michelin. Funkar bra nu. Så även bra däckmärken har ibland missar på enskilda däck.

Så testa med andra däck.
Gr
12
Grabblose1
520d xdrive -15
Tack. Tror jag ska börja med som Johan sa att sätta på vinterdäcken,bökigt men då har ja mer på fötterna

gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Grabblose: Ditt problem kan även vara kärvande kardanknut då får du dessa vibrationer som kan upplevas som obalans, och det känns inte lika mycket med vinterdäck troligen för de har mjukare gummi.
La
17
Lappen77
118i F20 Msport - 17
540iA G31 xDrive Msport -18
Jag hade problem med mina Goodyear (Eagle F1 Asymmetric nånting...) sommardäck i dimension 245/45 R18 på min F11. Däcken har balanserats flera gånger innan de till slut blev bättre men inte helt bra.

På vinterdäcken med samma dimension av märket Michelin så var det inga som helst problem. Exakt samma BMW orginal fälgar sommar som vinter kan tilläggas.

94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Det finns appar för tusenlappen som kan tala om huruvida det är däck eller kardan. Enklare appar för en hundring som mäter åt dig och så får du dra slutsatsen själv med miniräknaren. Båda bygger på accelerometern i telefon och FFT på det för att jämföra med frekvensen på hjulen mm.

// Magnus

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Eftersom problemet kom i samband med att kina-skräp-däck monterades, är sannolikheten extremt hög att det är däcken som är problemet...

Testa som sagt först med vinterdäcken som inte gav problem för att verifiera att problemet då försvinner - är så fallet är det sommar-hjul/däck som är problemet.

Mvh
Johan B

Har problem med att två bakdäck är orunda (konstaterades av märkesverkstad). Alla fyra däcken är nya. Ska man acceptera att de byter bara bakdäcken eller är det risk att det blir problem även fram? Gislaved 18” däck.
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Hur långt har bilen rullat på däcken? Det låter som bara ett fåtal mil, isf ser jag inga problem att de bara byter bakdäcken.
Vilka dimensioner?
Rullat 150 mil bara. 245/45R18
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Kontrollmät mönsterdjupet mellan fram och bakhjul, men kan inte tänka mig att det är några problem.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.