|
|
|
|---|---|
|
Hej alla! Har haft min 530i från 93 några veckor nu och är mycket nöjd förutom att den är dyr i drift (slukar soppa inte minst!). Har två irritationsmoment: 1. När man skall fickparkera och gör fullt rattsutslag så gnisslar eller låter den mycket illa från framvagnen. Skall väl knappast vara så...Eller? 2. Idag så började det lukta bränt, typ smält plast eller nått, och senare upptäckte jag att fläkten bara funkade på max! Kan nån hjälpa mig med mina problem? Blir ju sur när alla dessa småsaker skall förstöra en annars schysst bil! | |
|
1. Är det som det gisslar, typ metalliskt gnissel, eller "råmar" det, som en galen kossa? Om det råmar så är det servopumpen. Då räcker det förhoppningsvis med att byta servooljan :-) 2. Fläktmotorn som skurit? Med vänlig hälsning //Kalle ______ Länk |
|
|
AC i bilen? i så fall kan detta mekartips kanske vara till hands. Länk Gäller om man har AC i bilen oh fläkten endast går på maxhastigheten |
|
|
Skulle vara konstigt om fläktmotorn skurit eftersom den går på maxhastighet. Och jag måste säga att den "råmar" snarare än gnisslar. Skall skjuta koskrället! Jag har AC. Fast den är paj sen länge... |
|
|
Mason: ja det har du rätt i...om den fläkten går på max så kan inte motorn ha skurit *duh*. Klantigt av mig :D Råmandet är säkerligen servon. Ut och ha ihjäl kossan genom att dränka den i ny, fräsch servoolja. Om det inte tar död på den så får du köpa en ny tyst(servopump) :-DD |
|
| Tycker ändå du ska kika på mektipset jag skickade förut. Ser i likadant ut på E24 som E32 | |
|
"Mason" Låter det illa endast vid fullt rattutslag så är det ju normalt(övertrycksventilen). Låter väl så på alla bilar med servo eller är jag fel på de´ T.F |
|
| Hett tips betr. fläkten; du har bränt ett motstånd. | |
|
Läste på en engelsk sida om att bilar nyare än 1990 vecka 2 har de billigare motstånden, de ovanför gaspedalen, medan bilar innan datumet har "svärd"-grejen. Kan väl knappast vara nått annat motstånd än det de pratar om......Hope not. Länk Servon väser bara lite i vanliga fall (normalt?) men låter mycket riktigt illa vid fulla rattutslag. Var ute och kollade servotanken och oljenivån var för låg och den var alldeles svart...Måste man tappa ut den gamla oljan eller kan man bara fetta på med ny? Vet nån vad jag skall ha på min 530i -93? Min bok är på tyska och fattar inte ett jota utom nått om ATF-olja... |
|
|
kolla upp det där med servooljan noga då det skiljer, det skall stå en liten klisterlapp på behållaren med vilken olja du skall använda, jag skulle ha en CHF 7.1 som du köper på BMW och den oljan är grön! Det finsn även ett par andra sorter och tydligen skall det inte vara riktigt bra att blanda dessa oljor. Jag hade personligen tappat ur alla olja och petat dit ny fräsch. www.bimmer.nu sidan för bmwtokar! |
|
| Har en 525i -90. Sitter det en urtappningsplugg på servopumpen eller hur tappar man ur oljan??? Jag fick byta en servoslang (den som går från behållaren ner till pumpen) för den läckte som ett soll! Då fick jag tappa ur olja genom slangen för att sedan sätta dit en ny. Jag köpte OK:s ATF-olja och hällde i. Har funkat bra. Fast jag tycker att min ratt går tyngre att styra än ratten på farsans 525TDS -96. Kan det vara oljan eller är det min pump som är sliten? | |
![]() 239 E61 525dAT LCI -08 Schwartz II
E61 530iAT -06 Monacoblau E85 Z4 3.0i -04 Sterling-grau |
Om det knakar, mer än gnäller, kan det även vara spindellederna som låter. Hade dett problem i vissa väderleker med min f d 540. Det lät från lederna, eftersom det kommit in lite skräp under gummibälgen som skyddar leden. Detta märks enbart när du svänger bilen. Så fort du står stilla, oavsett rattutslag är det tyst. /Mattias |
|
Drog till skroten och fick ett motstånd för 150 bagis. Funkade perfekt! Inget problem alls att montera till och med för en riktig novis som jag! Köpte servoolja, Dextron 3, och fyllde på. Skall väl byta oljan helt när tid ges. Mitt hjärta är lättare nu. Tack alla för hjälpen! |
|
|
Hjälpte oljan då? Bara kul att kunna hjälpa till :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.