AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.981

Släp gick igenom besiktning trots det var trasigt

bl
270
bluetrain
x3 msport
Släpet är ett 1tonsläp där man får lasta 680kg och har säkert varit och nosat kring maxvikt (om inte något mer kanske..) så helt klart har det gått tungt många gånger.

Lämnade in släpet för service och de upptäckte att påskjutsdämparen var trasig vilket innebär att släpet egentligen varit obromsat. Detta kan förklara att släpet ibland knäppt till när man kört iväg och varit så länge, åtminstone två år.

Känns spontant lite skrämmande att bilbesiktningen (carspect) inte upptäckt detta? Är detta inget de kontrollerar?

Vill inte tänka på vad som ev kan hända om man behöver panikbromsa med 1 ton ombromsat..
Fr
1.133
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Tycker egentligen det brukar vara det de av naturliga skäl kontrollerar noggrannast: de drar en kedja över krok och släp som de sedan spänner medan släpvagnshjulen går på rullar för att kontrollera hur mycket de behöver trycka ihop påskjutsbromsen innan släpvagnshjulen stannar, samma visa på varje besiktning av mina släp. Det är ju också det som är av vikt att det fungerar på ett bromsat släp och det är ju bara bromsade släp ( +750 kg) som behöver besiktning.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är väl en sak du ska ta upp med platschefen på stationen - de har gjort ett undermåligt arbete...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Kan du vara säker på att bromsen var kass då du besiktade och inte gått sönder senare? Kanske den funkade vid bes men gått sönder senare?

Privatiseringen av besiktning har nog en baksida, de korttänkta bessar nog hellre hos någon som ger få anmärkningar men jag vill gärna veta om de hittar något jag inte vet om bilen och anmärker om något viktigt är kass eller på väg att bli det.
Billigare blev det ju inte i alla fall (oligopol), men lite bättre öppettider, i alla fall där jag bor.

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Är verkligen dämparen nödvändig för att påskjutsbromsen skall fungera?

Enligt min uppfattning - som jag nu tvingas kontrollera riktigheten av - är dämparen till för att just dämpa dragets ihoptryckning och påskjutsbromsens aktiverande. Konstruktionen är till för att släpets broms inte skall aktiveras vid minsta fartminskning hos dragfordonet. Att undvika ett "hysteriskt" uppträdande m a o.

Som Freude am Fahren skriver, bromsfunktionen är ju den som besiktningen normalt kollar på alla möjliga sätt. Det handlar ju oftast och mest om den samt lampor på släp.

Står det verkligen "Bromsverkan 0,0" på båda hjulen i det protokoll, där släpet godkänts?

Att besiktningen missar stötdämparen kan ju bero på mycket trögfett i draget. Eller på ett lätt förbiseende.

Vad gjorde de på "servicen"? Rättade till felet? Efter att du varit på besiktningen?

/Lennart
Detta kanske förtydligar min utläggning ovan? :)

Länk

/Lennart
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Kapar tråden. Måste handbromsen funka på ett obromsat släp? Känns ju mer som en komfortgrej.

Ts. Kan inte felet uppstått efter besiktningen?
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Finns väl ingen handbroms på obromsat släp?
bl
270
bluetrain
x3 msport
Klart påskjutsanordningen kan ha gått sönder efter besiktningen men troligtvis har den varit trasig sedan jag köpte den beg för två-tre år sedan. Anledningen är som jag skrev att släpet ibland "smällt" till när man kört iväg. Jag har trott detta berott på att det inte var fettat ordentligt men enligt servicekillen så var detta troligen pga påskjutbromsen var trasig och enl honom så har släpet således varit obromsat.

Nu när jag fått tillbaka det från service så tycker jag helt klart släpet går mjukare och inte har de där smällarna så nog fanns det en viss poäng i hans påstående.

Brukar aldrig kolla bes protokollet och är osäker om jag inte slängde det. Kan man komma åt det online?

32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
En dåligt justerad påskjutsbroms kan ju tjuvbromsa genom att bromsa för tidigt/för lätt. Det är inte det som låtit?

Har kört släp som olastat bromsade väldigt tvärt så fort man släppte gasen utan att bromsa och däcken på släpet låste.

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.