|
|
|
|---|---|
|
Märkte idag att det är lite anliggande bromsar vänster fram på min X5 E70 2011 och innan jag börjar plocka ner det tänkte jag höra vad som vanligtvis kärvar på dessa, är det glidpinnarna eller bromskolven som är det vanligaste? | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Eftersom du har "ATE arkitekturen" på bromsarna där fram så är det med största sannolikhet kolven i bromsoket som kärvar. Länk Du kommer troligtvis hitta en trasig skyddsdamask (och därmed rost på själva kolven men troligtvis även en del rost i själva loppet samt riktigt murken och skitig bromsvätska). Förbered dig på byte av bromsok, men gör såklart en visuell undersökning först. Du ska med lätthet kunna trycka tillbaka kolven i bromsoket. Du ska kunna göra det med fingrarna egentligen men vanligast är att man tar en vanlig c-clamp eller liknande - exempelvis detta verktyg. Länk Så känn (med händer eller verktyg) om det är något motstånd - det ska inte vara något motstånd alls med verktyg. Notera att man inte kan trycka in kolven på "nolltid" - detta då bromsvätskan måste färdas genom ett ganska litet rör. Men när man trycker sakta ihop (med händer eller med verktyg) över exempelvis flera sekunders tidsspann så ska kolven tryckas tillbaka utan något märkbart motstånd (speciellt då man använder verktyg). Innan du trycker ihop, kolla att din bromsvätskebehållare inte är fylld till max - det kan isåfall rinna över och det vill du verkligen inte ska hända. |
|
Tack för det utförliga svaret! Själva skruvningen har jag koll på hur det går till tänkte mest på att få en förvarning om vad som brukar vara det vanliga felet så jag slipper skruva upp och ner flera gånger för att först hitta felet och sedan byta prylarna. Om det vanligtvis var pinnarna hade jag kunnat köpa dessa som förberedelse men jag köper inte hela oket i förberedelse. (Det går väl iofs antagligen byta kolv, tätning och bälg också). |
|
| Glömde skriva att bromsvätskan ser bra ut i burken och är bytt enligt intervallerna men är damasken trasig så är det stor risk att rosten kryper den vägen | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Bromsvätskan i behållaren ser alltid bra (det är alltid minst 10 gånger värre nere inne i själva bromsoket vilket är där som luft, smuts och skit tar sig in). Ja, trasig damask brukar vara den vanligaste orsaken. Gammal bromsvätska som inte bytts på tiotals år är också något som kan orsaka problem eller compounda till ett annat problem (som trasig damask) - men i det här fallet är det fräsch bromsvätska. Fångar man det i tid räcker det ofta att bara byta kolv, tätning och bälg. Men då ska man gärna fånga det lite innan det börjar kärva för att öka sannolikheten att det är renoverbart. Problemet är att det kostar lika mycket (ibland mer) att köpa kolv och renoveringssats jämfört med att köpa ett renoverat bromsok. Dessutom så måste man ta itu bromsoket och göra en noga inspektion innan man kan avgöra om det är värt att renovera det (kolv+renoveringssats), så du kan inte ta beslutet om du bara ska köpa en kolv+renoveringssats eller ett renoverat bromsok förräns du tagit itu bromsoket och gjort en noga inspektion. Kan man avvara bilen en kortare eller längre tid (kan ta tid ibland att få kolv levererad) så är det såklart värt att demontera bromsoket och ta itu det och inspektera det och först därefter ta ett beslut hur man vill gå vidare. Styrpinnar till ATE bromsarkitektur kärvar i princip aldrig. Jag kan inte dra mig till minnes att jag sett en enda gång styrpinnarna till en ATE bromsarkitektur kärva såpass att det gör att bromsarna ligger emot! Däremot styrpinnarna till en Lucas/Girling bromsarkitetur så har jag sett det så många gånger att jag inte vet hur många nollar jag ska använda (det är liksom inte en fråga om det händer - det är en fråga om när det händer)... Fick byta bromsokshållare på ett av bakhjulen på min E87 just pga att styrpinnarna hade börjat rosta (och det hade börjat rosta inuti hålet i bromsokshållaren). Ett av problemen var att föregående ägare knappt använt bromsarna, så självklart var det spindelväv, mossa och kantareller å bromsarna bak Var samma sak på min E30 323i där fram pga trasig damask (men där gick det faktiskt att rädda då det upptäcktes i tid). Men detta bromsok från vänster fram på en Mercedes A-Klass var totalt bortom räddning. Styrpinnen var så otroligt fastrostad att det gick knappt att se vad som tillhörde styrpinnen och vad som tillhörde bromsokshållaren! Länk Länk Länk |
|
Precis som på bilderna såg det ut på min Santa Fe i höstas. Pinnarna hade blivit ett med okhållaren. Jag försökte tom att borra med pelarborren från baksidan och sedan med en dorn driva ut pinnen men det gick inte. Fick byta okhållaren. |
|
|
Hade nyligen kärvande broms, rost på kolven. Slipade bort rosten och polerade kolven. Oket i för dåligt skick för att renovera. Är väl bara en tidsfråga innan det blir nya ok... ;) --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.