|
|
|
|---|---|
|
Tja, ska byta topp på min e46a och har aldrig gjort det innan så tänkte fråga om ni har några tips som kan gör att det går lättare samt om man behöver ta ut motorn eller är det lättare att ha kvar den i motorrummet? Tacksam för all hjälp | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Välkommen! En bra verkstadsmanual är det första du ska börja med att införskaffa (det är en självklarhet om man vill meka med sin bil). Den bästa här är Bentley utan tvekan, kan även vara bra att komplettera med en Haynes och naturligtvis kompletterar man även med info från BMW TIS (BMW's verkstadshandbok) och även BMW ETK (BMW's resevdelsprogram). Nejdå, motorn behöver inte tas ut. Inga problem att byta toppen med motorn kvar i bilen. Jag kan dock tipsa/rekommendera att byta det mesta av alla vakuumslangar (och även några kylarslangar) då det är ett alldeles utmärkt tillfälle. Du kommer ändåså att tvingas byta några (då många av slangarna formligen trillar sönder när du försöker ta bort dem), så passa på att byt allt. Slangar som typiskt är helt söndertorkade och redan gått sönder (eller går sönder när du försöker ta bort dem) är alla de för vevhusventilation, vissa insugsrör/slangar (extremt vanligt med vakuumläckor pga trasiga rör/slangar på dessa motorer) och även ett par kylarslangar som går in i toppen. För även om du får bort kylarslangen i ett helt stycke (ofta brukar annars plastdelen gå sönder och sitta kvar i toppen) så brukar de läcka om du återanvänder slangen. Det är #6 och #7 jag i första hand tänker på här. Länk |
| Okej tack, nya toppen jag har köpt är även planad och ska byta topplockspackningen, tänkte köpa ny från autodoc men finns 0,65, 0,7 och 1 mm tjocklek på dom. Spelar de nån roll vilken man väljer? | |
Jo, tjockleken av topplockspackningen har definitivt en inverkan. Det påverkar vilket kompressionsförhållande du får (för tunn och du får för högt och kan orsaka exempelvis knock / detonation vilket oftast motorstyrsystemet kan reglerera sig ur men med förlorad effekt som resultat, för tjock och du tappar i kompressionsförhållande med förlorad effekt som resultat). De olika tjocklekarna finns där för att kompensera för eventuell planslipning man gör på toppen, blocket eller båda. Så du får kolla hur mycket som tagits bort och sedan räkna på din motor vad det innebär i kompressionsförhållandeändring och om det behövs en tjockare eller inte och isåfall hur mycket tjockare. Skimmar man bara toppen (bara rengör ytan utan att behöva ta bort några ojämnheter) så behöver man inte någon tjockare topplockspackning. På min gamla M30B35-motor tog jag bort 0.1mm från toppen, men det var fortfarande bäst att använda original tjocklek (dvs 11 12 1 730 226 som är 1.72 mm). När sedan 0.1mm togs bort från blocket så var det inte självklart om den tjockare (dvs 11 12 1 730 227 som är 0.3 mm tjockare) skulle användas. Original ligger motorn på ett CR på 9.0:1 och räknare jag rent teoretiskt på det så fick jag 9.15:1 med original tjocklek och 8.93:1 med den 0.3 mm tjockare topplockspackningen. Så slutade med att jag valde original tjocklek. Men hade det planslipas mer än det så hade ju såklart en tjockare topplockspackning behövts. |
| Finns det något lätt sätt att kolla hur mycket som har tagits bort? Fick ingen information om det när jag köpte den utan den var planad bara sa han | |
Saknas sådan information vid försäljning så sjunker priset drastiskt på varan. Toppen kanske var så skev att hela 0.5 mm behövde tas bort vilket gör toppen helt obrukbar (inte så sannolikt men det är alltid en möjlighet). Och det är inte alltid den siste säljaren vet någonting om toppen, fullt möjligt att förra säljaren inte uppgav något. Men än en gång reflekteras det i priset då det formligen rasar. Men det går att mäta, man mäter mellan toppens översta plana yta och toppens understa plana yta (som är ytan mot som ligger an mot packningen). På ett nytt block är detta mått 140.0 mm. Minsta tillåtna mått är 139. 7 (dvs 0.3 mm är den största tillåtna materialborttagningen enligt BMW). Du kan få en grov uppskattning huruvida du är väldigt långt ifrån 140.00 mm med ett bra skjutmått, men för att få ett bra mått måste du ha en mikrometer. De är dock ganska dyra och ovanliga, men köper man lite enklare märke (som man bör kalibrera mot kända passbitar) så finns det Länk Annars kan din närmaste motormaskinverkstad hjälpa dig med denna mätning. Det här gav mig en idé, ska nog mäta mina M54-toppar lite för skojs skull! |
| Aha okej, tack för all hjälp! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.