|
|
|
|---|---|
|
Hej, söker en till E39 touring manuell, har själv en 523 från -98. Mitt VIN: by02699 Länk Exempel på en, 525I -02 gz85772 Länk Jag har provkört några 525i, men de har svängt och vibrerat väldig annorlunda jämfört med min. Då jag håller dragläge för att komma iväg, å lättar upp kopplingen så är det lätt att få hopp å skutt på 525i, medans min beter sig helt normalt. Om jag läser rätt så har min också dubbelmassesvänghjul, samma artikelnummer som 525i, samma kopplings-artikelnummer. Visst, 525i motorn har helt annan gasrespons än 523? Eller kan de jag provat ha slitna/slappa dubbelmassesvänghjul? | |
|
Vi snackar 20 år gammal bilar, det kan vara fel på många grejer. Kolla tjuvluft, felkoder, vanos, sliten koppling. Allt kan störa körbarheten. En annan grej är clutch delay valve som en del bmw från denna tid har. Den passar bättre i skrotlådan om man eftersträvar ett effektivt fotarbete på kommandobryggan. // Magnus |
|
|
Clutch delay valve, var sitter det? Hur tar man bort? Ingen har gått ojämt eller så, silkeslena i gången, inget knack eller oljud från topp när man öppnar huven, å oryckigt på alla spjäll-lägen. Men fortfarande, är det någon med erfarenhet av båda sortens vagnar? Har de väldigt olika karaktär på koppling och ryckighet, enkelvanos med vajerspjäll jämfört dubbelvanos med elgasspjäll? |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
CDV sitter på ledningen mellan huvudcylindern och slavclinder. Men vid vanlig körning och och vanliga operationer så gör CDV ingen skillnad alls, iallafall på E87. Däremot kunde ju E39 ha en äldre/sämre variant som gick in och ströp flödet mer aggresivt, och som kanske åtgärdades för E87 och liknande modeller som kom efter E39. På E39 är det vanligt att den sitter nära slavclinder (detalj #14) Länk På E87 sitter det däremot mer mitt på ledningen (detalj #13) Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.