AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
983

Sporadisk blårök 330d?

Gammla bettan har börjat blåröka. Men sker bara ibland att det kommer en puff som syns i backspegelen. Kan inte framtvinga detta med att varva ur motorn och släppa gasen utan kommer en puff när den vill.

Var börja gräva?
Förlåt för trippelpost.
Du har en timme eller två, eller kanske ännu längre, på dig att logga in och radera inlägg.

Problemet har jag föga kunskap om, men om blåröken bara kommer sporadiskt, kanske vevhusventilationen har något problem? Eller, kanske ännu hellre, turbon?

Märks problemet på oljeförbrukningen?

/Lennart
Förlåt han ändock inte med och inte haft tid föränn nu.

Just fått igen bilen och oljan var som en sörja (= lättflyande) bestod mest av diesel. Meken hittade inga fel men vi bytte olja och nytt filter samt spridarrengöring. Ska köra nu få se hur oljeförbrukning rör på sig.

Om jag skulle dyka in på vevhusventilationen och kika, var börja? Länkar, videos vad som hör ihop men vhusvent.

På min E39 2.3l bensin var det ju enkelt hitta på nätet och rengöra vhusvent men vetitusan var börja på 330d.
Uppdatering:

Iom "dpf delete" hade klantskallarna Länk inte stängt av dpf regenering. + Att deras mappning sög """. Vissa delar var skrivskyddat osv osv..

Tack Länk som fixa till mappningen.

Bilen är som ny nu. Och anlita aldrig Länk.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.