AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
815

Hjälp med motorkoder

Mc
13
McArthur
MB CLS 500 -08
Hej!
Jag funderar på att köpa mig en 650 -16 men är lite osäker på de motorbeteckningar som finns. Är motorkoderna N63B4402 lika med N63TU2 lika med N63B44b ?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
N63B44 anger vad det är för typ av motor och slagvolym.

N = Motor från BMW Group (och tillhör New Generation)
6 = V8
3 = Anger evolution i motortekniken (N62, N63 osv)
B = Bensin
44 = 4.4 liter

Det näst sista tecknet anger prestandaklass (där K är den lägsta, sen U, M, O, T och sist S).

Det sista tecknet anger olika revisioner av motortypen (där 0 betyder att den är nyutvecklad).

BMW har slopat att använda TU, TU2 och liknande och använder istället det sista tecknet för att indikera revisioner. Men många brukar ändå kalla <x>1 motorer för TU, <x>2 motorer för TU2 och så vidare.

Så yes, N63B44O2 == "N63B44OTU2".

N63B44B känner jag inte igen...
Aha... Det är ju det som är stämplat på blocket...
Det som är stämplat på blocket är "Engine Identifiation", det som diskuteras här ovan är "Engine Designation" - två olika saker.

Fast mig veterligen så stegar A, B, C i "Engine Identification" upp samtidigt som sista tecknet (revision) i "Engine Designation" upp.

Så på en N63B44O0 bör man se N63B44A på blocket (andra raden dvs under sequential serial number).
Likaledes så bör man på en N63B44O1 se N63B44B på blocket.
Och på en N63B44O2 se N63B44C på blocket.
Och på en N63B44O3 se N63B44D på blocket.

Men N63B44<x> säger bara vilken revision av motortypen det är, säger ingenting om vilket prestandaklass och i vilket chassi den satt i. Detaljer på motorn kan skilja sig enormt på väldigt många ställen beroende på prestandaklass och vilket chassi den sitter i - men det är ju mest aktuellt vid motorswaps och köpa begagnade delar och liknande (inte när man köper en hel bil).
Mc
13
McArthur
MB CLS 500 -08
Tack för svaret.

Det jag egentligen var ute efter är själva uppgraderingarna. Har för mig att N63B44O2 placerades i fordon 2016 och var mer uppgraderad och förstärkt med stryktåligare kolvar m.m. Men jag hittar inte den koden utan enbart N63B44B på bilar med årsmodell 2016.

mvh

Anders
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Fast F12/F13/F06 fick väl aldrig N63B44O2-motorn?

Enligt ETK fick även den allra sista tillverkade 650i en N63B44B-motor.
Länk

G12 7-Serien fick däremot N63B44O2-motorn, och på dessa bör det således stå N63B44C precis som ETK säger här.
Länk

Jo såklart, glömde jag, G30 M550iX fick ju såklart den lite nyare N63B44C-motorn också!
Länk
Mc
13
McArthur
MB CLS 500 -08
Ok

Ska man akta sig för en N63B44B motor och välja en annan modell? Eller är även den en förstärkt uppgradering?

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Inte speciellt kunnig om N63-motorn, men tekniska uppdateringar (revisioner) handlar inte alltid om förstärkningar utan mer utveckling av existerande motortyp. Men självklart är det ibland en mindre effektökning med på något hörn, då är det naturligt att de delar som de identifierat (genom oändliga simuleringar) kan behöva en uppgradering får detta också.
Men lika ofta kan toppeffekten vara densamma medans man fokuserat på att förbättra vridmomentet i låg- och mellanregistret, gjort motorn bränslesnålare, uppgraderat till att klara en nyare avgasstandard etc etc etc.

Så tekniska uppdateringar (revisioner) handlar sällan om att förstärka eller lappa ihop saker som inte fungerade eller problematiska komponenter.
Det görs löpande genom att ersätta enskilda reservdelar med nyare och förbättrade versioner (exempelvis spridare för direktinsprutning, hydrauliska kamkedjespännaren på N46-motorer, styrservopumpen på vissa M54-motorer (där axeln kunde brytas av), ny design av ventilkåpa och tändspolar på M54-motor och så vidare och så vidare).

Självklart kan det finnas svagheter i en N63B44A motor som åtgärdades (eller byttes ut mot ett annat koncept) i en N63B44B motor. Men det är sällan kopplat till någon "förstärkning" utan det är nog mer om det råkar bli så för att man vill ändra funktionalitetet i grunden (exempelvis när man gick från mekanisk till elektrisk vattenpump och sedan tillbaka till mekanisk igen).

Men hade varit intressant att höra från någon mer N63-kunnig om vanliga fel på N63B44-motorn och om det skiljer något stort i drifttillförlitlighet mellan tex A- och B-versionen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.