|
|
|
|---|---|
|
Hej! Blev nyligen ett återfall på en 740 -94 (M60B40 & 5HP30), och jag blev påmind om hur dålig den adaptiva funktionen är på dessa. Efter man gasat till lite så ligger den kvar på låga växlar (sportläge) alldeles för länge. Har för mig senare årsmodeller blev bättre, så jag är sugen på att prova någon lite nyare mjukvara. Har för mig att dessa har eprom som ska bytas, och inte går att uppdatera via diagnosuttag? Är det någon här som har koll på detta, eller tom har någon gammal styrlåda eller chip eller fil? | |
|
Mitt minne för den motorn och växellådan i E32 är att den väldigt gärna släppte lock-up helt i onödan hela tiden. Bara man gav minsta gas eller uppförsbacke så blev det så, kosta säkert en hel del extra soppa i onödan. V8:an var ju inte direkt så klen att det behövdes. Nu när jag har samma växellåda med V12:an istället är det lite bättre men den är ändå onödigt återhållsam med att gå i lock-up. Man måste köra en god bit innan det blir lock-up och förbrukningsmätaren sjunker en god bit. Alltså är jag också intresserad av om det finns mjukvara med bättre funktion :) // Magnus |
|
|
Hur är det med olja (ålder) och nivå på den? |
|
|
Olja och filter är nytt (ZF), och nivån är rätt. Jag är 90% säker på att det är mjukvaran som gör det. Har haft ett antal äldre V8 automat, och har haft liknande beteende på dom tidiga V8:orna med 5HP30. Dom är känsliga på hjulomkrets, gaspådrag mm. Dom lite nyare blev mindre känsliga. Finns en del skriverier med diverse klagomål på hur dom beter sig på nätet också. Har märkt att jag kan 'lura' den med att gå över i neutral i fart, och sedan när jag lägger i drive igen så växlar den upp. Och efter det växlar den i 'ekonomiprogram' tills jag gasar hårdare. Ibland kan det hjälpa att välja sportptogram och sedan gå tillbaka till ekonomi på swithen också. |
|
| Instämmer i lockup-problemet också, har upplevt samma på dom jag haft. Nyare är bättre på det också (när oljan blivit varm). | |
|
Växlade däck fram/bak idag och körde en kort väng, den verkar bete sig lite bättre med uppväxlingarna nu. Får nog köra lite mer för att verifiera det iofs. Har samma dimension runtom, men två är i princip nya, och två bra, men inte nya. Nu sitter dom lite mer slitna i fram, så det borde vara lite mindre diamter på dom som sitter fram nu. Samtidigt blev den lite mer spårkänslig.. Kommer ihåg en E34 540 jag hade som betedde sig mysko i lådan (ryck vid nedväxling ibland) med likadana däck runtom, när jag bytte till 'fräckare fälgar' med breda bak och smalare fram, så var problemen som bortblåsta. Det är något märkligt med tuningen på dom tidiga M60 automaterna.. och rullomkretsen fram/bak verkar inverka. |
|
| Körde en tur idag, och den växlar definitivt bättre efter jag växlade fram och bakdäck. Hade varit gott att slippa 'överkänsligheten', höga växlingsvarv vid kallstart (är väl värmning av kattarna som är syftet), lockup-grejerna mm ändå.. | |
|
Jag får erkänna att jag missat en sak.. hjulen som jag använder hade ett 'litet' fel. Dom 'nya' däckparet har olika bredd, ena är 235 och andra 245, samma profil, vilket innebär att omkretsen är olika. Hur tidigare ägare (till fälgarna) lyckats med detta är ett mysterium.. Det förklarar varför den växlar sämre med dom i fram! Jag får säga som Homer Simpson -dough!- för att jag inte upptäckte detta tidigare! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.