|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Får väl hoppas på att döda ormar följer ventilationen. Ut. Ormtjusaren har gett mig bitar från terrariet att lägga på golvet. Tja, varför inte testa. Men när ingen orm tittade fram i den Amazonasvarma kupe'n efter en hel dag i solen, känns det som ett mycket bräckligt halmstrå. Jag har inte ormfobi, men börjar utveckla stark allergi mot ordet O-R-M. Otäckare är att jag börjar nästan känna antipati mot en hygglig karl som oförskyllt råkat döpas till samma namn som den där ormjäveln. |
|
| Felpost | |
| Ingen orm i sikte under helgen. Snart dags att åka till verkstaden. Den här bilen har verkligen gått som en klocka i nästan 10 000 mil. Inte ett enda fel. Vem kunde tro att första verkstadsbesöket, förutom vanlig service, skulle bli en ormsanering? | |
|
Så avslutas då detta fall. Ormen befinner sig troligast i ett skogsbryn intill Bottenhavets kust, eller i magen på ett rovdjur. I min bil finns den i alla fall inte. Nu är den gediget genomgången såväl i värme och ventilationssystem som andra mer eller mindre sannolika platser den kan ha sökt sig till. Den slank nog ut när vi stod rätt länge med vidöppna dörrar och ingen tittade ner. Stort tack till Lindholms Bil i Örnsköldsvik. Inte vilken verkstad som helst skulle ha tagit sig an detta för många så fobiska uppdrag. Men här var bemötandet positivt från första början. Inga räddharar där, inte. Ormägaren då? Jag ska inte förneka att jag varit grundligt irriterad. Men han har bett tusen gånger om ursäkt, han betalar kostnaden som inte blev så blodig som jag fruktat. Han har nog mått mer dåligt än jag och förlorat en älskad livskamrat. Nu tycker jag synd om honom. Självklart förlåter jag honom och vill att detta ska glömmas. Han är en toppenbra kompis och arbetskamrat. Lite strulputt ibland, men helt ärligt....... det är jag också. Livet går vidare och nu kör jag vidare med min ormfria bil. Ja, jäklar vad jag gillar den. PS. Stort tack för alla tips här också! |
|
|
Hej Babbi och grattis till den ovanligaste och mest roliga tråden på länge. Skönt att bilen blev genomgången och historian tog ett slut för din del.Inget kul för ormen om den låg instängd och dog i luftsystemet på en bil. Hoppas den lever gott i naturen och vem vet kanske dyker det upp en ovanlig ormsort i Norra Sverige inom några år...Då får ni vara snabba på att döpa den till Beemer eller något roligt. |
|
|
Tack. Ja, det vore något. Beemersk motorwerksorm vore något i den norrländska faunan. Jag får be min kompis skyndsamt skaffa en hona av samma art och om min andra kollega bjuder på ny middag i sommarstugan så löser ju allt sig självt. Men ärligt talat tror jag inte de seriösa biologerna behöver oroa sig över en ny invasiv art i de norrländska skogarna. Den lär vara extremt anpassad för stekhet regnskog och överlever inte svenska nätter ens så här års. Dessutom har den uselt kamouflage i våra skogar. Allt enligt ormexperten. Även om hans status som expert blivit något stukad. Kan också säga att ingen diktafon hittades heller i bilen. Så jag behöver nog inte noja mig för vare sig NSA eller KGB heller. |
|
|
Väldigt synd om ormen, nu vet vi ju inte vad det är för sorts orm, men ormar från sydligare breddgrader klarar sig inte många dygn/veckor i våran natur. Gör såklart ont för ägaren också, jag har själv en Kungspyton och den är såklart en av familjemedlemmarna och skulle göra lika ont för mig att förlora som om det hade varit en katt. Nu hade jag ju inte lämnat den på det där sättet, så den kan smita, men ja. Klantigt av ägaren. |
|
| Kungspyton i ventilationssystemet? | |
|
Det var antingen en pyton eller boa,, men unge. Så den var inte större än en snok. Helt klart hade den kunnat ta sig in i ventilationssystemet när den tog sig genom den lilla öppningen i väskan, som ägaren trodde var för litet. Personligen tycker jag inte att boa eller pyton är särskilt otäcka. Jag kan se personligheter i dem. Men jag tror att problemet är att många som skaffar sådana underskattar skötsel och tillsynsbehovet bara för att de inte behöver matas och rastas som ett däggdjur. Men det är faktiskt djur och inte växter det handlar om. |
|
|
Så har jag då kört min ormfria bil i sex veckor, sånär som på två dagar....Trodde jag. Ormen var försvunnen och lika död som denna tråd.......Fetfel i båda fallen. Varmt som det är, packade jag badväskan idag. Slängde in den på golvet framför baksätet, som ormägaren gjorde den där majdagen. När jag parkerat bilen vid Gullviks Havsbad och plockat ut väskan trodde jag inte mina egna ögon. Där ligger ormen på golvet efter sex.....just det, SEX (6) veckor. Självklart stiger pulsen. Funderar. Letar rätt på några plastpåsar i bagaget. Mycket folk på parkeringen. Måste varna folk, som möjligen har ormfobi, vad som kan komma fram inför deras ögon.Hinner jag? Hur snabb är ormen om jag inte får grepp om den? Den är inte giftig, men kan den bitas ändå? Jag får grepp om den, den slingrar till lite och spelar med tungan, men blir helt lugn. Och DEN LEVER!! Tack och lov är ingen åskådare rädd, snarare nyfikna och roade. Jag får försöka så gott det går att förklara hur jag kan ha en konstig brun och vit orm i bilen. Mycket skratt. Ner i plastpåsen. Knyt ordentligt och en påse till utanpå. Jag vet ju hur lätt den där lilla jäkeln kan rymma. Kontaktar ägaren och återför den förlorade sonen till en nu närmast salig fader. Så till den stora gåtan: Var i h-e har den varit i hela SEX veckor? Så gediget som man letade på verkstaden i alla vinklar, vrår och tunnlar. Hur är det möjligt att den inte fått för sig att krypa fram förrän nu? Nåväl. Ägaren har meddelat att den både druckit vatten och käkat mus, så den mår tydligen bra efter omständigheterna. Något magrare dock. Så än en gång tack till alla för era råd och tips. Som någon skrev: Alla älskar BMW och har man hamnat i en, inte vill man lämna den då. Nu är det bevisat. Inte bara människor stortrivs i en BMW. Även reptiler. Så NU kan jag verkligen säga: CASE CLOSED. Trevlig sommar!! |
|
| Härlig upplösning. Det galnaste jag läst på forumet under alla år. Tack för underhållningen. Tänk om den slingrat fram under färd, på nackstödet…Hade kört av vägen. | |
|
Haha. Ja, mellan ett mitträcke och timmerbil hade det inte blivit så kul. Det är en vacker orm. Jag hade gärna visat bilder på den om det gick att lägga upp bilder på detta forum. Jag vet i alla fall inte hur man gör, om det nu ändå går. |
|
|
Går inte att ladda upp bilder här. Man får ladda upp och länka. Ex Länk Ja var kan ormen ha varit - under baksätet, under golvbeklädnaden...? --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Tack för tipset. Upptäckten när jag plockade ut väskan den 5 juli. Länk Fångad. Farväl till det bo där du verkade trivas så bra. Men ont om mat, förstås. Länk En sista pose innan du lämnas tillbaka till husse. Tänk vad du har lurat oss så länge, din lilla rackare. Länk |
|
|
underbart! Fin orm, matchar ju det ljusa lädret i bilen... |
|
|
Haha. Ja, du har rätt. Det kanske var därför den var så svår att hitta, ifall den gömde sig i något skrymsle kring sätena. Jag funderar på om en sådan där orm kan gå ner i dvala som svenska ormar, när det blir kallt. Under de sex veckorna har det varit mest kallt, jämfört med Amazonas. Det var ju efter några dagars värmebölja dygnet runt den kröp fram. Jonas Wahlström, hallå!! Köp en BMW och gå med i detta forum. Det finns en tråd för dig. |
|
|
Men vilken fin liten rackare.. Har skrattat tidigare i denna tråden ...det var mycket roligare att du hittade den vid liv trots flera genomsökningar mm i bilen.Helt otroligt att den hållit sig gömd så länge utan mat o vatten..helt otroligt.Han måste varit otroligt slö när du hittade honom(utgår från hane)? Kul,att historien slutade lyckligt för alla inkl ormen.. Ha nu en god sommar!! Vem vet du kanske har ett annat djur i bilen efter semestern..eller om det var en gravid hona,flera små söta som kryper fram med tiden.. |
|
|
Ja, det var verkligen en extremt oväntad och lika kul upplösning på detta drama. Efter genomsökningen på verkstaden har vi alla inblandade sett detta som ett helt avslutat kapitel. Jag var duktigt irriterad några dagar, men sedan har jag lyckligt kört min bil som vanligt. Eftersom ormen inte gjort någon skada så blev ju den här upplösningen riktig rolig. Försök förstå hur jag gnuggade ögonen när den låg där på golvet efter SEX veckor. Gissa om det var spännande om jag skulle få grepp om den. Tur att jag hade mobilen redo i handen. Ville försäkra mig om bevis ifall den skulle hinna gömma sig igen. Skulle någon tro mig om vi måste börja operation ormletning igen? Men som du gissade: Den var slö. Rörde sig inte mer än att jag kunde konstatera att den lever. Om jag var omtumlad, var det ingenting mot husse. Han hade tänkt börja riva terrariet och har inte riktigt fattat än att den är tillbaka. Men den har både käkat och druckit _massor_ av vatten och verkar må bra nu. Ja, hela händelsen har varit helt galen, men mest osannolikt blev slutet. I början av tråden skrev jag i frustration och blev nog lite mer känslomässig än nyttigt. En sorts självterapi. De här dagarna har det varit roligare att skriva inläggen. Och bilen? Måste säga att den känns en aning unik nu. Men det var en hane, så det borde inte krypa ut några minivarianter. Peppar, peppar. |
|
|
Kan väl också bjuda på en bonusberättelse, när en liknande KATTastrof var nära. För sådär 15 år sedan i en annan bil, klev jag ut en sen och kall höstkväll. Stängde dörren, men fick för mig att jag såg en konstig skugga vid benen innan jag stängde. Då öppnade jag. Såg inget. Stängde och gick in. Kom då på att jag glömt något i bilen och gick ut igen. Då har en katt smitit in i bilen. Jag är allergisk mot katter och ville inte ta i den. Dessutom kan arga katter klösas illa, så jag öppnade alla dörrar och bakluckan och försökte schasa ut den. Det gick sådär. Katten lekte med mig och hoppade mellan sätena och bagaget, men inte ut. Det var kallt ute och varmt i bilen, så ut skulle den inte. Jag fick hämta en vattenspruta och då kunde jag tvinga ut den. Med tanke på att jag inte skulle ha gått till bilen förrän nästa kväll, törs jag inte tänka på vad kattrackan kunde ha ställt till med. Det räcker ju att den blivit pissnödig för att det skulle ha blivit omfattande inredningsbyten. Hittills har jag haft tur me djur i bil. Håller det i sig, tro? |
|
| Hahaha Babbi...du måste vara en genuin djurälskare ändå..*ler* | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.