|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag är spekulant på en 2013/2014 120d som gått strax under 10 000 mil. När jag provkörde den märkte jag att den gjorde ett lite skallrande ljud som tycktes vara kopplat till vibrationer på låga varv. Det hördes ibland när man startade från stillastående. Säljaren sa att han hade hört det och trodde att det var en kåpa kring avgasröret som satt löst eller liknande men efter att ha låtit deras mekaniker undersöka saken meddelade han att detta är "ett normalt ljud på denna modellen och ingenting som behöver åtgärdas". Vad tror ni? Någon annan som upplevt samma sak? Fråga nummer två - vad bör jag räkna med i årliga servicekostnader för denna modell? | |
|
1:Utan att ha inblick dess mer i den generationens fyrcylindriga spis så kan jag säga att ett "skallrande ljud" inte låter normalt... Skulle den ha ett skallrande ljud vid tomgång från fabrik så torde ingen bli direkt nöjd vid ett sådant nybilsköp. Behöver inte vara ett stort problem ,men "normalt" skulle jag säga att det inte är.. Lös plåt eller annat möjligen. Men för att vara säker på att det inte är någonting fel på till exempel tomgångsregleringen(lför låg tomgång och därför vibrationer/skallrande?) så åk iväg och kolla felkoder på en seriös verkstad innan evtl köp. Alltid bra att göra en check av koder vid ett köp, oavsett bil. 2: -. Mvh Janne. |
|
|
Tack för svar! Ljudet hördes ibland när man gav gaspådrag på låga växlar. Det var inget metalliskt rasslande ljud (lät inte som att det kom från motorn) utan det lät ganska rimligt det han sa om en avgaskåpa, men jag blev ändå förvånad nu när han sa att det ska vara så. Håller med om att det inte verkar normalt. Har försökt hitta info online men hittar inte mycket. Försöker nu få kontakt med förra ägaren för att se vad han säger. :-) |
|
| Tror inte en sekund på att "det ska vara så". Bilen lämnade inte fabriken på det sättet, jag lovar. | |
| Nej jag håller med... det lät inte som ett ljud man hade väntat sig att höra på en ny bil i alla fall. Och om det var normalt på den modellen borde ju fler kännas vid det kan man tycka. | |
|
Alltså vad trött man blir, när firmans egna "mekaniker" uttalar sig på det sättet. Undrar hur många i detta land som blir blåsta varje vecka av sådana kvacksalvare. Rolig/upplysande film om hur framtidens beg handel kan komma att se ut när oseriösa individer nästlar sig in i av myndigheter tillsatta övervaknings organ, läs bilprovning;) EB |
|
|
Kolla avgasröret! Jag hade faktiskt ett 'skallrande ljud' på en ettserie vid låga varv. Jag kunde provocera fram skallret när jag sparkade lätt på avgasröret när bilen var avstängd. Visade sig att en konsol där under satt lite löst, lätt att da åt med skiftnyckel. Löste problemet! /M Mina bilar: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.