|
|
|
|---|---|
|
Plötsligt hände inget när jag försökte starta bilen. Inte ett ljud från startmotorn men alla lampor mm lyser. Provade med startkablar om batteriet, som är nytt i vintras, skulle pajat, men inget hjälpte. Ringde en bärgare som kom. Vi försökte med ”starthjälpen” och då gick bilen igång! Han var osäker på om det var batteriet eller startmotorn. Kom hem och provade ett par gånger. Inga problem att starta. Satte batteriet på laddning, utifallatt. Nästa dag -stendött igen. Batteriet verkar ta laddning, inget spänningsfall vid startförsök. Kom åt startmotorn och knackade på den, hjälpte inte. Mätte: 12v på grova kabeln, 0 på ”signalen”. När frun vred om nyckeln är det fortfarande 0v på tunna kabeln. Vad kan felet vara? Finns det ytterligare nått relä på vägen mellan startnyckeln och solenoiden? | |
|
Bärgaren sa nått om ”smarta” batterier och att hans starthjälp pulserade eller liknande? |
|
|
Hej, Strömmen till startmotorns solenoid släpps fri av stöldskyddsmodulen, EWS. För att det skall ske, krävs klartecken från en lång rad instanser: - DDE, i samspel med nyckeln - Växelväljaren, som skall stå (och ge rätt signal! ) i P eller N. - En kontrollenhet i instrumentklustret, som bara Vår Herre och BMW vet vad den gör. Kanske en del annat också. Men poängen är, att det inte bara gäller en enkel raksträcka från tändningslåset till solenoiden. Men sen kan man ju spekulera i varför det fungerar med "låneström". På polerna under huven, antar jag? I så fall skulle ju det ju kunna handla om en dålig kontakt på vägen från batteriet. Glöm i så fall inte att kolla även jordförbindelserna. Till sist: ett googlesvar pekade på glödstiftsreläet. Om det fallerar, vill inte DDE vara med i leken, och så spricker kedjan. Lite knäppt, men fullt tänkbart i det alltmer sofistikerade BMW - konstrandet. /Lennart |
|
|
Det är en manuellt växlad bil, så den delen kanske man kan utesluta? Ja, det var under huven vi kopplade på starthjälpen. Var sitter glödstiftsreläet? |
|
|
Ingen aning, men det går kanske att följa kablarna? Borde sitta ganska nära stiften. Annars får vi hoppas på inpass från dem som vet. /Lennart |
|
|
Kolla kabelskorna kabelgenomföringen under batteriet. Länk --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
...och jordflätan mellan motor och kaross. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Var hittar jag jordflätan i denna bil tro? |
|
|
Även genomföringen vid batteriet; hur kommer man åt där? |
|
|
Jordflätan sitter mellan motor och kaross under motorn - du måste nog lossa plastskyddet under motorn för att se och komma åt den. Kabelgenomföringen ser du under bilen - det är en genomföring i plastbaljan där batteriet sitter. Dvs. i bakre delen av bilen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Kollat jordning av motorn, inget fel. Bytt batteri och kopplat in både bak och i motorrummet; ingen skillnad. Ola hjälpte mej med INPA och en felkod finns; 2e41. Har kollat kablarna vid startnyckel/ratt men inget uppenbart glapp. Testat alla nycklarna. Finns det något mer jag kan göra själv eller är det märkesverkstad som gäller nu? |
|
|
Nu ska ni få höra! Var inne på BMW i Enköping idag och beskrev felet och diskuterade att ta in bilen dit. Killen erkände att han inte var expert på just detta, men kollade (googlade?) lite på den felkod jag fått. Han undrade om jag kollat säkringarna till centrallåset, och jag nämnde att ingen av nycklarna funkar som fjärrkontroller, sedan flera år. Han föreslog att jag skulle kolla detta först. Väl hemma tittade jag över de säkringar som verkade höra till detta (lite svårt att riktigt veta vilka det var). Hittade inget fel där. Kollade också den lilla box som sitter vid bakrutan och är nån sorts ”mottagare” för nycklarna. Har tidigare haft bort den för att försöka felsöka varför inte fjärrnycklarna funkar. En kabel från bakrutans antenn(?) har sedan länge varit loss där, men jag vågar inte försöka löda mot glaset. Satte på lite tejp för att försöka få den provisoriskt på plats. NU STARTAR BILEN!!! Följdfrågan blir då, hur fäster jag kabeln/lödningen mot bakrutan så det håller? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.