AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
7.492

Har farfor och farfar blivit lurade av verkstaden? Mercedes C220 CDI 2011

Visa användare
70
Grönvall
Tesla Model 3 -21
325i Touring -10
VW T2 Bay -68
Farmor och farfar råkade för första gången ut för problem med deras Mercedes Bens C220 CDI som de ägt sedan ny och kört mindre än 8000 mil med. Servad enligt tillverkarens rekommendationer. De kommer upp på motorvägen och bilen spottar ur sig ett svart moln från avgasröret och motorn tvärstannar. De bärgas till Gävles ända auktoriserade Mercedesverkstad.

Felsökning påbörjas och de kommer fram till att högtryckspumpen är trasig och måste bytas. De får kostnadsförslag på 28.000 kr, med reparation och pump. Själva pumpen står för 16.000 kr av kostnaden.

Pumpen byts men bilen går inte bra. De vill nu ha ytterligare 6.000 kr för att byta en spridare då de upptäckt att motorn bara går på 3 av 4 cylindrar.
Spridaren byts, bilen går nu igen, men de har orsakat ett oljeläckage som de måste åtgärda.
Läckaget åtgärdas och bilen fungerar som den ska.

Efter mycket diskussion får de betala 28.000 kr för allt, efter att man dragit av 15 % för att de är medlem i Mercedesklubben.

Hela reparationstiden tog 3,5 veckor. Verkstaden säger att de har varit tvungen att prioritera andra bilar så de har endast jobbat på fofs bil till och från. Fof, jag och två andra i släkten har tjatat på att de måste prioritera deras bil också. De säger även att man inte gjort liknande reparation och att bytet av pumpen är invecklat och man vet inte riktigt hur de ska göra. Flera olika mekaniker har jobbat på bilen.

Anledningen att en spridare gått sönder säger man är troligen orsakat av metallspån från högtryckspumpen när den gick sönder. För mig låter det som en dålig ursäkt för att de bytte fel del från början?
Dessutom brukar man väl inte börja med den dyraste delen om man inte är säker på problemet.
En snabb googleling på "Mercedes C220 2011 vanliga fel" indikerar på att spridare är det vanligaste felet på dessa motorer. Mekanikerna verkar inkompetenta och jag tror att den här reparationen borde kunna varit betydligt billigare!

Vad tycker ni, är det rimligt att han ska betala det här priset? Vad kan vi göra? anmäla till ARN? MRF?
16.571
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Fullt rimligt att spridaren gick sönder av pumphaveriet
Min erfarenhet av defekt spridare är precis som du skriver, bilen går dåligt (inte på alla cylindrar), inte att den tvärstannar. Jag tycker deras analys låter rimlig.
Visa användare
70
Grönvall
Tesla Model 3 -21
325i Touring -10
VW T2 Bay -68
Ok tack för era åsikter, jag tänker också att det är rimligt men att det kanske var fel håll att börja från. Nu vet ingen om det hade räckt med en spridare eller om pumpen faktiskt var trasig. Senaste spridare som havererade för mig i N53an släppte ut all soppa non stop, vilket gjorde att trycket varierade i samtliga spridare och fick bilen att knappt alls gå, så med den erfarenheten skulle jag själv nog bytt endast spridare först. Men tack som sagt, ville mest höra någon annans kommentar. Tråkig kostnad för de men de är nu glada att bilen går igen!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hade det varit spridaren från början, skulle ju motorn gått men inte bra - dvs. som den gick efter pumpbytet men innan spridarbytet...

Så jag bedömer nog att det var en korrekt felsökning och reparation från början, som sedan behövde kompletteras med en spridare.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
st
3.466
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Alltid bra att begära en felutskrift som listar alla relevanta felkoder, före arbetet påbörjas.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.