|
|
|
|---|---|
ifor |
Ras stort eller litet ?? m3 e36 -93 11 tusen mätarmil. Vid ca 7000 varv fullt gaspådrag tror jag att kammkedjan gick av. Inga missljud i form av skrammel eller sådant hördes. Kopplade ur omedelbart och har inte försökt starta sedan detta. Om jag sticker in fingret genom oljepåfyllningen kan jag känna taggarna på kamdreven. Detta borde väl betyda att kedjan ligger i tråget annars skulle jag väl känna den istället för taggarna. Nu till frågan: Finns det frigång för ventilerna / urfräsning i kolvarna eller är det spagettiventiler. Kan man montera kedja Kan man ställa in vanos själv utan specialverktyg. Hur mycket måste rivas Tacksam för alla tips /Ifor |
| Det var värre! Vid fullt gaspådrag och 7000rpm, skulle jag säga att du inte har några ventiler alls kvar! Detta kan du inte laga själv. Mitt råd kontakta BMW eller en fristående BMW verkstad, men bered dig på att detta blev dyrt! | |
|
Tjena. Tror BMW tar 12.000:- bara för att ställa in vanosen. Tror det blir billigare om du hittar en beg motor. /Edvard BMW CS # 4503 |
|
|
Kan mycket väl stämma... BMW e skitdyra, vad gäller service av specialgrejer a'la M-motorer. Sök en beg. på bilskrot. Jag tror du har en massa metallskrot inne i din motor. Antagligen rivs ventilerna av då kolvarna träffar dom, och detta resulterar i förstörda kolvar! Tyvärr... det var tråkigt att höra. Haft bilen länge? Isåfall hur är det med bilens servicebok? Kolla den om den finns för senaste service och när kamkedjan ska bytas. |
|
ifor |
Fortsättning: Har haft bilen 1 år. Servades sist 2'ans service för 2.500 mil sedan av ett känt företag här i stockholm. Vanosen byttes då men jag hittar ingen notering om kamkedjan. Lyfte på locket idag och ser vid första anblicken att ca 4 avgas och 2 insugsventiler inte har återvänt till stängt läge. Fråga: Kammar och vanos borde väl gå att lyfta i ett stycke med motorn fortfarande i bilen. Topplocket med ventiler borde väl vara en separat enhet. Detta för att se vad som hänt med ventilerna. Nästa steg är väl toppen med ventiler för att se vad som återstår av kolvar. Vevstakarna borde väl rimligen vara ok om bara kolvtopparna ser ok ut ? /Ifor |
|
Beklagar. Bered dig på ett motorbyte... Det är förmodligen det billigaste alternativet Kul på hjul! |
|
|
Det bästa är nog att köpa en annan motor och sälja den trasiga som renoverings objekt. |
|
| hmmm... kolv med mos och topplockssallad, mums! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.