AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
886

Bmw 318i e46 vit ryker när han blir i arbets temp

Tja. Tänkte kolla om nån vet varför min bil ryker. Är en BMW e46 318i som jag haft ett tag och den började ryka nyligen. för nån dags sen så gick min multi rem sönder så då bytte jag den och då slutade den ryka helt plötsligt. Och idag när jag fyllde på olja i den för de va lite, så började han om att ryka. Han drar olja men eller han läcker lite över allt och han drar Inge glykol. Så vet inte om de är topplockspackningen som har gått eller om de är nå annat. Nån som vet?
Välkommen!

Vit avgasrök, särskilt om motorn och avgaset är uppvärmda, brukar betyda att den drar kylvätska. Men eftersom du inte märkt några tecken på att den försvinner, och eftersom motorn drar olja, kanske det handlar om blårök?

Av din beskrivning får jag åtminstone inget intryck av att topplockspackning en skulle vara orsaken.

Har motorn några problem med att hålla temperaturen?

/Lennart
Hej. Motor har inga problem med att hålla värmen vad jag vet. Och de är vit rök och de luktar även väldigt speciellt. Och har inte fyllt på glykol på jätte länge och när jag kolla i förgår så var de fortfarande fullt.

Kan de va oljan jag kör på eller vatten pumpen som inte skickar tillräckligt med glykol?

För bytte multiremmen och då slutade och då körde jag i nån timme utan att de kom ut nå rök.
Kollar du kylvätskenivån när motorn är helt kall? Det är ett måste.

Inga värmeproblem, "vad du vet". Det finns ju en temperaturmätare i instrumentet. Visar den ingenting ovanligt?

Den speciella lukten, är den sötaktig?

/Lennart
Har kollat när den är kall. Och instrumentet visar bara normalt. Och asså de är svårt att förklara lukten men han luktar jätte illa men tror den inte är söt. Och den har aldrig visat nå problem med värmen.
Ja, då har jag lite slut på idéer.

Inget läckage som hamnar på heta delar, som på avgasgrenröret?

Eller någon elektrisk komponent som blir för varm?

/Lennart
Jadu de läkte på avgasgrenröret förut men de fixa jag så. Har själv ingen aning. Jo min luftmassemätare har typ lagt av alltså själv grejen du stoppar i. När jag gör de så går de jätte dåligt på tomgången och vandrar jätte mycket. Vet du vad de beror på?
Antagligen tjuvluft, dvs någon läcka efter LMM, där luft kommer in och som LMM alltså inte "vet om".

Läs lite här t ex:
Länk

/Lennart
Tack ska kolla de👍
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.