|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| @lenwib Tack för input. Ser om det kommer mer input skall även googla runt lite. Jag kan dock som sagt tycka att BMW verkstad borde ha testat detta när de väl hade inne den senast.. | |
|
Bilen har ju samtidigt haft 3 trasiga packningar.. Nu tändes det lite hopp hos mig. Googlade lite och hittade handsken som ett test. |
|
| Meddela hur det går. Och om du hittar felet. Hittat om det är originalmotorn i bilen? | |
|
Det är orginalmotorn, numret stämmer överens med vad BMW säger. Jag skickade in ett ärende till ARN i höstas och fick svar i förra veckan.. Bilen har som sagt ett omfattande oljeläckage, 3 packningar och kolvringar (enligt bilia), även kamkedjan behövde bytas. Jag upptäckte även ett par saker efter ca en vecka som inte överensstämde med annonsen, skinnklädsel -Bilen har fuskskinn, AUX finns men funkar ej, regnsensor finns ej. Jag fick "rätt" att jag skulle bli ersatt för kamkedjan samt annonsavvikelserna. för detta kom de fram till summan 12 000, för att täcka kostnaderna. Vilket det INTE gör hos en auktoriserad verkstad, Bilia tar 24 000 bara för kamkedjan.. ARN anser även att jag som kunsument ska kunna räkna med att bilen har dessa problemen med oljeläckage, bilen är visserligen från 2006 men har gått 11800 mil och är fullservad hos en auktoriserad BMW verkstad. Jag håller inte med om att jag som konsument ska räkna med en reparation på 70 000 när jag köper en bil för samma belopp.. (Ursäkta gnället..) |
|
|
Surt! Och det var inte vevhusventilationen heller? /Lennart |
|
| Jag har bilen avställd på annan plats men tänkte åka och göra testet med en gummihandske över oljelocket (eller över hålet som locket sitter över såklart..) här i veckan. Låter som ett bra och inte osannoikt tips, även om jag tycker att Bilia borde har kontrollerat det. | |
|
Jag är inte helt hundra, men det heter väl leak down test för att kontrollera att motorn är tät där den ska vara tät. Men att kolvringar skulle vara kass efter 12k mil låter otroligt. Min har gått 24k och kört rätt hårt så länge jag ägt den (c:a 3000 mil). Men visst om de bytte olja på din första gången vid 4000 mil och nästa gång vid 8000 å sen ingen mer gång och kört 4st kallkörning on dagen med fullvarv eller inte över 2000 rpm (vet inte vilket som är värst) i 2km åt gången så är ju allt möjligt. |
|
| Bilen är som sagt fullservad hos en auktoriserad verkstad alla gånger förutom den senaste som var förra hösten. Jag har även pratat med verkstaden och de sa att de haft den inne hos sig. | |
|
Gjorde testet med en plastpåse över öppet lock till där man fyller på motorolja. Den fylls inte med luft utan snarare suger in luft. Tycker också att oljan ser fin ut. Antar att det då lutar åt att det är kolvringarna som Bilia kommit fram till? Har som sagt fått en offert från Bilia på 56 000, vilket jag inte kommer betala. Någon som har koll på ungefär vad det kan tänkas kosta hos en "billigare/vanlig" verkstad? Tänkt att börja ringa runt lite men bra att veta vad jag kan förvänta mig. |
|
|
Gör en sökning på WD40-metoden! Om du har tur kan det lösa upp koks i kolvringar. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.