AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.441

Kontrollera chassinummer med motornummer?

Sida 1 av 2
Hej,

En väldigt lång historia väldigt kort..
Jag har sedan ett tag köpt en BMW 3 serie 2006 strax under 12 000 mil. Bilen är alltid servad hos BMW och är i extremt bra skick i övrigt. jG har en pågående dispyt med bilfirman då jag efter att jag kommit hem upptäckt att bilen läcker olja. jag har lämnat in och lagat diverse packningar samt kamkedja men även fått en offert för att reparera kolvar/kolvingar då bilen fortsatte läcka olja.

Bilen står nu avställd i väntan på att det skall lösas. Jag har fått en misstanke att motorn i bilen är bytt, kan man kolla upp detta mot någon databas? jag har googlat runt en hel del men hittar ingenting.. Någon som kan hjälpa mig?

Vi pratar om en 320i touring - 2006
Visa användare
2.331
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Välkommen!

Ex Carly har "Used car check".

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Har du kollat med BMW?
Jag ska ringa dem imorgon..
Jag har nu fått motornummer från BMW, var hittar jag sedan motornummret på bilen? han jag pratade med BMW visste inte riktigt men sa att det förmodligen inte bara är att öppna huvet och titta.

BMW 320i Touring E91 2006.
Hej,

Är inte lika insatt som övriga vad det gäller vilka motortyper i vilka årsmodeller, men ett någorlunda hett tips är "framför oljefiltret", mitt för eller lite ovanför.

Du kan ju leta där, åtminstone tills de som vet anmäler sig. :)

/Lennart
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Borde vara en N46-motor vi pratar - eller hur?

Isåfall sitter ID nummer längst fram på motorn (på en liten hyllkant så att säga i skarven mellan block och topp).
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag förstår inte vad poängen här är bara? Din möjlighet att reklamera påverkas inte av om motorn är bytt eller inte. Det man avgör är om felets natur är förenligt med bilens ålder, pris och mätarställning. Någon hänsyn där kommer inte tas huruvida det är originalmotorn eller inte.
Jag köpte den i höstas för 70K bilen har gått 11500 mil och är fullservad hos BMW. Jag har lagt ut 32 000 för byte utav diverse trasiga packningar, oljenivån fortsatte och minska så jag lämnade in den igen och fick då en offert från BMW att reparera kolvar och ventiler för ytterligare 56000. Det var inte en kostnad jag ville ta så har nu en dispyt med bilhandlaren... (jag ställde av bilen i höstas tills att detta är löst)

OM det är så att bilhandlaren har bytt motor så anser jag att jag inte köpt den bilen som jag trodde att jag gjort. Jag kan även tillägga att jag pratat med verkstaden som gjort service och tidigare ägaren.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Fast det kommer inte hjälpa ditt case mot bilhandlaren alls.
Visa användare
163
2002ixen
2002Tii -75
2002Tii -73
2002 -74

Du skriver läcker? Låter som att det är ett yttre läckage, men antar att du menar att motor drar i sig olja internt.
Om de har bytt motot så har de bytt till en gammal. Normalt sett så brukar ventiltätningarna börja läcka på dessa motorer mellan 15-18k mil. Så det borde ju var lugnt på 12k mil. Men vet inte om åldern spelar in på dem.
Jag har inte varit i så allvarlig dispyt med en bilfirma, men vet att man får vara rätt påstridig för minsta lilla...
Men eftersom att du försöka laga felet själv med div. ingrepp så har du ju förstört bevismaterialet skulle jag säga.
Hade du fått kamkjedjan bytt?
I så fall skulle jag fixat ventiltätningarna, så är det löst.
Jag har haft inne bilen för att fixa ett läckage först där de bytte ventilkåpspackning, oljetråg och magnetventiler. När de skulle fixa detta så upptäckte de även att kamkedjan var trasig. Jag har informerat bilfirman under tiden och gett dem chansen att åtgärda själva men de har slutat svara, jag har även vart i kontakt med konsumentrådgivaren i kommunen gällande om hur jag går tillväga för att inte "förstöra" något.

Efter att ovan vart gjort så fortsatte oljenivån och minska så det är fel av mig att skriva läckage, som du skriver så är det motorn som drar olja. jag har fått en offert från BMW på 56000 för att byta alla kolvringar och ventiler. (för tydlighetens skulle så är detta inget som jag kommer lägga ut på bilen.)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vad är det för bilfirma?

Är de anslutna till MRF? Om så är fallet är de skyldiga att följa utfall i ARN. Dessutom ska de ha vissa garantier beroende på hur dyr bilen var när den såldes.

56000 kr för byte av kolvringar låter "dyrt" och orimligt i relation till bilens värde - troligen lika mycket eller mer än vad bilen är värd... :/
Hur har man kommit fram till att det är kolvringarna som behöver bytas? Eller har de bara skjutit från höften och hoppats få göra en dyr reparation i verkstaden?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Det är en bilfirma som jag inte skulle köpt en bil ifrån, alal förutfattade meningar man kan ha om en "shady" bilfirma (i Södertälje...) De är inte anslutna till MRF, det är en enorm lärdom som jag lärt mig utav detta. -Köp alltid bil från en MRF ansluten firma-

japp jag håller med! när jag fick den offerten så ställde jag som sagt av bilen. Jag vill helst häva köpet men om vi inte landar så kommer jag jag troligtvis inte göra jobbet på en märkesverkstad.

En defekt vevhusventilation brukar väl föra med sig hög oljeförbrukning?

/Lennart
Inte en aning? Går det kolla på något sätt? Antar att BMW borde kollat upp det innan de föreslog en service på 56K..
Visa användare
163
2002ixen
2002Tii -75
2002Tii -73
2002 -74

Jag skulle nog säg att det inte är orimligt med 56k för kolvringbyte mm.
Men det låter orimligt att det är det som är fel på en motor som gått 12k mil.
Visa användare
163
2002ixen
2002Tii -75
2002Tii -73
2002 -74

Som lenbart säger. Vevhusvent är också ett känt fel.
Betr. oljeförbrukning och vevhusventilation:

Det förekommer, inte minst på vintern och i vissa motorer, att ventilationen blir tät av frusen kondens. Men i o f s tror jag att motorgången påverkas starkt.

Jag antar att ventilationen kan drabbas av fler sorters fel. På min förra bil hade membranen lagt av. Körde nästan slut på oljan...

Vi får invänta expertisen.

Att BMW skulle missa en sådan grej förefaller mig inte otroligt.

/Lennart
Ja det tycker jag med.. kanske värt att testa att lämna in den för byte utav vevhusventilation. Har ni koll på en ungefärlig kostnad för det? (Tänker att jag inte lämnar den till BMW nu..)
Kostnad vet jag inte alls. Men vänta med inlämnandet.

Det går att testa ventilationen (tror jag). En tunn gummihandske eller liknande skall sugas/bukta in svagt i oljepåfyllningshålet när motorn går på tomgång och om ventilationen fungerar.

Men, som sagt, vänta tills du får mer input.

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.