|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Efter mycket googlande och tänkande så har vi fortfarande inte löst problemet så jag tänkte ge detta forumet ett försök. Bilen går lite ryckigt ibland i varvtalen vid låga växlar 1an eller 2an, och den hackar till vid gupp eller farthinder ibland, och vid vissa tillfällen har bilen t.om dött vid farthinder (även med kopplingen inne). Misstänker nästan att det kan vara något med kopplingen? Känns som att den inte har så mycket spel, som när jag ska släppa kopplingen sakta vid nerväxling så hoppar han ändå ganska snabbt in i växeln när jag knappt har släppt på kopplingen. Har nyligen haft bilen inne hos BMW experter som inte direkt lyckats åtgärda felet, Dom rengjorde VANOS och kollade efter fukt i elkomponenter? men allt vart snustorrt. Tar emot alla tips och förslag på vad det skulle kunna vara då jag inte vet vad jag ska ta mig till längre riktigt.. För övrigt så går bilen KALAS bra och startar alltid direkt, går bra på tomgång osv, ända tills det blir guppigt i vägen.. | |
|
Tjuvluft skulle jag kolla! Enkelt med röktest - med tanke på åldern på bilen och hur vanligt det är med spruckna gummidetaljer i insuget, vågar jag sätta en slant på att du har minst ett läckage - troligen fler... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för snabbt svar! Ska definitivt kolla upp detta, bilen har rullat knappa 13k mil men det kanske inte har någon betydelse när det kommer till detta? Gummit är ju trots allt 15 år gammalt. Har dock ingen erfarenhet av röktest, skulle detta gå med en vanlig rökmaskin till discolampor? Zed |
|
|
Ja, det borde funka, annars kan du ta en Havanna-garre av bättre kvalitet och blåsa in rök i insugsbälgen efter LMM (med en slang som går genom väl igentejpad öppning). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Antar att verkstaden inte hittade några felkoder? Mvh Janne. |
|
|
Hej Janne. De hittade skumma felkoder som försvann när de rengjorde vanos som jag förstod det. De kontaktade t.om BMW själva för dom aldrig hade sett denna koden förut och det enda BMW kunde tänka sig att det kunde vara va någon slags fukt i 'elboxen' Zed |
|
|
Ok..Hmm..ja, det låter väl som att dessa felkoder kan ha ett samband med dina ryckningar i gupp, kanske är läge att checka upp motorstyrningsboxen mera ordentligt..? Nu skriver jag inte att du måste byta motronicboxen utan det är nog bara sannolikt att det kan vara ett av dina problemområden. Boxen kanske bör demonteras och torkas upp på lämpligt sätt, och även utröna om det rinner ner vatten i närheten eller på boxen. Men kör en stund och kontrollera felkoder igen...tänkte om dessa "skumma felkoder" dyker upp igen då bör man evtl kontrollera styrboxen(motronicboxen). För all del de andra styrboxarna likaväl...finns ju ett antal i bl.a. bagageutrymmet. Mvh Janne. |
|
|
Du har ju en sedanmodell...den är iaf liiite känd för att läka in vatten i bagageutrymmet och ner på diverse elboxar. Kontrollera listen som sitter nedanför bakrutan, läker det in där så KAN det medföra problem med att fukt letar sig in i diverse styrboxar. OBS! Detta är givetvis inte något 100% säkert fel, men det är vad jag skulle börja med att kontrollera. Givetvis så är läckage i diverse bälgar i/runt insuget en möjlig felkälla likaväl..t.ex. Mvh Janne. |
|
|
Kolla tjuvluft och glapp i kablar mellan motor och resten av bilen. Motorn rör sig lite och då måste dessa grejer flexa och kan de inte det så blir det problem. Den bästa varianten på rökmaskin för småpengar. Länk // Magnus |
|
| Det kan vara tändspolarna med. Hade likande problem med ryckningar/misständning vid kraftigt gaspådrag vid låga varv (under 1700). Byte av tändspolar löste problemet. Motor N53 | |
|
Tackar för alla svar jag fått, har inte hunnit testa så mycket då vi tyvvär blev sjuka i covid19. Men ska ta tag i det nu när vi frisknat till, körde lite med bilen igår och han hackade nog 4 gånger när jag skulle svänga ut från en ''gågata'' där det vart ett litet gupp, har också märkt att bilen hoppade framåt när vi åkte på gågatan med sån där ''tegel väg'' ungefär, typ som en vild häst.. Ska uppdatera när jag testat lite olika saker i veckan förhoppningsvis! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.