|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tja! Är inne på att köpa en m140i men är lite kluven på om jag ska välja en xdrive eller ej. Som sagt har ju m140 340hk och jag räknar med att optimera bilen så säg ca 400hk. Bilen kommer att köras dagligen året runt så då till min fråga, hur är dom på vinterhalvåret? Bor i Stockholm så lämpligt vore ju om det är nån som kör en rwd alternativt en xdrive i stockholmstrakten som kan säga hur den är på höst och vinter. Har läst mycket om dom och att man ska välja det man själv vill ha och tycker ju att rwd är roligt men funderar mer på det praktiska med tanke på att vi ändå har lite vinter här i Sverige så vill jag ändå kunna bruka bilen under den tiden. Tacksam för alla svar! Mvh Filip | |
| Skaffa x delete så får du både och 🙂 | |
| Ja det är också ett alternativ ska tänka över det. Men är mer ute efter nån som har lite erfarenhet utav rwd m140 | |
| Jag hade valt rwd. Billigare, roligare och mindre vikt. | |
| Det är så jag tänker också men sen måste man ju jämföra för och nackdelar med dom, vill ju kunna bruka bilen under vinterhalvåret också. Men tack för ditt svar det uppskattas | |
| Xdrive är ett måste på 1 serien, speciellt om du ska köra med steg 1. | |
| Jag har en e30 med 400hk 500nm och saknar inte x drive. Tvärtom! Ingen anti spin eller liknande. Jag skulle tro att en 140 har nästan lika eller kanske till och med bättre väghållning jämfört med min e30. | |
|
Jag hade tidigare en M140i xDrive och den var klippstabil under acceleration, oavsett årstid (Göteborg). Jag var nöjd med xDrive men samtidigt kom jag ofta på mig själv tänka att jag skulle ha valt bakhjulsdrift trots allt. Framför allt styrningen upplevde jag som klart sämre jämfört med min tidigare F20 (116i). Jag skulle till och med vilja dra det så långt som att min 116i var en mycket roligare bil att köra (manuell, bakhjulsdrift och klart lägre vikt), så länge det inte gick rakt fram. Med det sagt hade jag givetvis inte valt en 116i före en M140i om jag skulle köpa en etta på nytt! ;-) |
|
|
Okej tack för alla bra svar! Är ny så vet inte hur man ”svarar” på nåns meddelande😁 Fredde baserar du det på egna erfarenheter eller bara tänker du att det är så? Skumtomte, du skulle med andra ord ta en rwd om det skulle vara så att du skulle köpa en ny m140 även om dy ska köra året runt? |
|
| En fråga är också hur du är som person? Gillar du när det är lite på gränsen för fäste, ett kasst ibland osv? Eller är du mer den försiktiga typen som gillar gasa mest rakt fram? En bil med 400hk är ju vansinnigt snabb på landsväg men inte lika snabb på bana eller motorvägen. Jag personligen hade valt rwd även om min e30 eller en m140 hade 800hk. Men jag kanske inte är som alla andra? 😊 | |
| Gillar att ligga på gränsen haha, hade ca 450hk i min 335 men körde ju enbart på sommaren/våren så då funkade det ju väldigt bra | |
|
Jag hade en m135i med 400 hk där antispinn gick in och ströp effekten varje gång jag gav halv gas när det var blött eller kallt ute (hade MPS däck på bilen). 3 och 4 serien har inte riktigt samma problem eftersom dom väger mer och har lite bredare däck. Skulle jag köpa en M140i idag med rwd så hade jag räknat in en limited slip differential i priset för saftiga 40 000 kr annars finns det en risk att du kör runt med blueballs :) |
|
| Åfan okej då vet jag, kostar sån diff 40k hos bmw eller är det eftermarknads? | |
|
x-drive kanske passar dig bättre. Jag hade en rwd med diff och ca 520 hk. Visst har den tendens att gå loss men inte så man blir less på det, det känns precis som det gör men mkt power. Man få tänka sig för mer när det är rwd, det går inte att ge den kaffet ut ur rondeller med antispinn av.. |
|
| Okej, problemet jag står inför är inte att jag kommer ha problem på sommaren och vet hur man kör bakhjulsdrivet med mycket hästar, saken är att jag ska köra bilen dagligen året runt så det är där skon klämmer. Är bilen ens körbar vinterhalvåret utan xdrive? Gäller iofs inte bara m140 utan alla 1 serier egentligen. | |
| Ja diffbroms är ett måste med rwd..... | |
|
Såklart är en modern RWD 100% körbar på vintern. Det gäller att känna bilen och kraften strypt effektivt om du kör på safe-läget. Men det låter som om du redan bestämt dig ;) |
|
| Ja asså allra helst skulle jag ju ha en rwd då det är lite mer action och man kan kasta upp den ibland om man känner för det. Men när folk säger att man ”måste” ha diffbroms då känns de ju lite jobbigt att lägga 350tkr sen lägga ytterligare 40tkr på diff direkt, känner att jag kan lägga dom extra 40tkr på en xdrive då och köra helt safe på vintern också. | |
| Jag har inga problem med rwd på vintern. Kopplar ofta ur elektroniken och kör klassiskt när det är snö på vägarna. Med antisladden inkopplat så är det verkligen för alla, finns inga problem annat än att 2 hjul alltid greppar mindre än 4 ur framkomlighetssynvinkel. | |
| Okej tck så mycket för din åsikt och personliga erfarenhet! | |
|
Hade heller inga problem med min rwd 135i på vintern - som tur är finns en gaspedal så man kan själv lite bestämma vad som ska hända! Ett misstag jag gjorde var dock att vinterdäcken jag hade var alldeles för mjuka - nordiska friktionsdäck, funkade inte alls ihop med anti-sladd/spinn - så välj lämpligen europiska friktion eller dubb. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.