AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
612

Kort missljud/vibration efter trimning vid ordentlig acceleration(320d 2010)

Hej! Chippade min 320d 177hk automat 2010:a till 230hk hos en etablerad verkstad med gott omdöme. Om jag efter detta accelererar ordentligt, behöver inte vara plattan i mattan men som sagt, ganska ordentlig gas så ger bilen när man passerar exakt 60km/h ifrån sig en kort vibration och mörkt skorrande ljud som verkar komma bakifrån på bilen. Det låter/vibrerar bara några tiondelars sekund när jag passerar exakt 60km/h (ca 2500 varv). Om jag accelererar lika fort men släpper gasen precis innan jag passerar 60km/h så är allt däremot precis som vanligt. Har provat med både säsongsnya vinterdäck och nu även med sommardäcken och samma fenomen uppstår. Det är inget besvärande egentligen, men jag är orolig att jag nöter på något i drivlinan och hade gärna velat veta vad detta beror på då detta inte förekom innan chippningen. Någon som kan upplysa mig om detta? Tack på förhand!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Vill inte göra dig nervös i onödan, men om det var en liten slitagebild innan chippet monterades så KAN detta förstärkas när man trimmar och det blir en ökad belastning i drivlinan i vissa lägen..

Bakaxel, låda, "kardanobalans", lös plåt?
Använder man den ökade kraften så blir det såklart en större belastning på allt ifrån motor till däck.

Men... i och med att det bara var vid ett visst varvtal så kan det ju vara MEST sannolikt att det är en vibration som fortplantas just vid 2500rpm i eller runt avgassystemet.
Billigaste att börja undersöka det iaf..

Nu skriver jag bara vad jag kan TRO och inget som jag har erfarenhet eller direkt kunskap om, men du får säkert andra svar här i tråden som kanske t.o.m. kan tala om vad det är exakt.(kanske hen har egna erfarenheter med just detta).

Mvh Janne.
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Kolla bussningar till motor och växellåda. Kolla även hardy skiva efter sprickor.
Okej, tack för svaren! Hur bör jag gå till väga om jag ska börja undersöka avgassystemet?
An
436
AnderZ007
530iA-08 N53.272 hk.
CLA220 -20
Hissa upp bilen så du kan komma under. Smörjgrop ar väl på upphällningen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.