|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har en E91 från 2007, min första bil. Jag har inte särskilt bra koll på bilar (vilket kanske framkommer i texten nedan). Bilen har kärvat en del och senaste månaderna har det varit bakbromsarna. Först vänster bak, där oket kärvat fast och nött ner hela belägget, ska dock inte ha påverkat skivan. Lämnade in på verkstad, uppfattade det som att de kollade bägge bakbromsarna, oklart om de bytte bägge belägg. De kommenterade iaf inte skicket på vare sig ok eller skivor. Sista veckorna har höger bakbroms kärvat fast, har väl en 5-6 mm kvar på belägget men skivan är glödhet efter körning. Plockade av hjulen och noterar att beläggen är mindre än skivan. På frambromsarna täcker beläggen större delen av skivan men där bak är det ca 1 cm längs ytterkanten av skivan där bromsarna inte alls tar. Det har blivit spårigt och ojämnt på bägge bakskivor. Jag ska till samma verkstad imorgon eftersom de har tre års garanti på arbetet. Vill vara lite förberedd, tacksam för råd om följande: 1. Ska beläggen täcka hela skivan? Kan verkstaden satt på fel sorts/för små belägg? 2. Skivorna var inte spåriga/rostiga innan. Det var två månader sedan verkstaden bytte beläggen - jag tolkar det som att deras jobb avsevärt försämrat skicket på skivorna. Det är tre års garanti på arbetet, finns det någon chans att de kan stå för ev extrakostnader de orsakat? 3. Jag betalade 2500 för bytet av beläggen. Jag misstänker att det var överpris, men när första belägget pajade behövde jag fixa det akut inför en långkörning och det var enda verkstaden som hade tid. Har jag blivit jätteblåst? Vet inte hur jag lägger upp bilder, men har tagit en del jag kan lägga i tråden vid intresse senare! Tacksam för råd! Mvh Johan | |
|
Normalt brukar det vara kanske en till två mm. i ytter- och innerkant av skivans friktionsyta som beläggen inte täcker, men en cm låter inte korrekt... Att skivan är varm beror troligen på att oket kärvar. Det brukar i sin tur bero på att kolven har rostat och inte glider smidigt längre. Men i ditt fall skulle det kunna vara så att de monterat fel belägg och att de gör att det kärvar. Vad var det för belägg och skivor som monterades? Kan du läsa på beläggen vad det står på dem? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ja, oken kärvar definitivt. Men borde inte verkstaden noterat skicket på dem och rekommenderat att byta? Har inte lyft av hjulen tidigare och kollat, men som de ser ut nu måste de väl sett ut för två månader sedan också? Här kommer några bilder, visst ser det ut som att bromsbelägget bara tar på inre delen av skivan? Borde väl vara mer jämnt slitet annars? Länk Länk Länk |
|
|
Skivan har gravrost i ytterkanten! Byttes skivorna eller återanvände du de gamla? Om du lät de gamla sitta kvar, kan de vara orsaken till att beläggen inte tar över hela ytan - de har helt enkelt slipats ner av rosten och greppar inte mot ren metallyta. Man ser dock att beläggen har skrapat av rosten ända ut i ytterkanten...så utifrån bilderna tror jag att beläggen har korrekt anliggningsyta mot skviorna. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Okej, det låter rimligt! Gravrost låter inte så bra haha, är skivorna helt körda? De byttes inte senast, då ingen (vare sig på besiktningen som först noterade ojämn bromsverkan eller verkstaden som bytte beläggen) kommenterat skicket. Låter som att jag bör byta skivorna och åtminstone restaurera, kanske byta, oken? | |
|
Ja, skivorna är körda... Byt skivor och belägg samtidigt och renovera oken eller byt till utbytesok (fabriksrenoverade). Jag skrev ett gör-det-själv-tips för ett antal år sedan när jag renoverade mina bromsok till E46:an - kika där. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Stort tack för hjälpen! Har även nån slags problem under huven, men ska kartlägga det lite bättre innan jag startar en ny tråd :) | |
|
Jag håller med Johan om att skivorna bör bytas. Men om man vill köra budget så är dom inte helt körda. Jag har bytt belägg på någon bil där det varit liknande och det kan absolut funka. I värsta fall så blir det vibrationer eller ojämn bromsverkan. Har du tur så slipper du vibrationer. Skivorna kommer aldrig bli helt fina och jämna. Risk finns också att den sliter mer belägg. Jag har lite gravrost på bakskivorna till min banbil som aldrig ser salt eller vatten. Den börjar sakta få bort rosten nu efter 2-3 år men normalt går det inte att få bort gravrost. Men snart kommer jag få byta skivorna ändå för dom börjar bli slitna :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.