AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
569

problem med hjälpstyrningen

Ca
25
Cabbe älskare
330i E93 2008
Hej,

Nu hände det idag igen.
Körde en lite längre tur än vanligt, ca 15 mil.
efter ett kort stopp så när jag ska starta så lyser rattsymbolen i instrumentpanelen och hjälpstyrningen gick på helgledighet. körde vidare och stannade efter knappt en mil. Stod stilla ca 20 min men problemet kvarstod. Fortsatte hem. Ställde bilen och lär den svalna helt. gick sedan ut och startade efter några timmar och allt funkade som vanligt. Samma sak hände mig förra sommaren. efter en längre tur, så inträffade samma sak, och slutade sedan att trilskas efter att bilen stått några timmar.

Bilen som är från -07 har bara gått 10300mil.

Någon som har varit med om samma sak, eller vet vad som strular. Vågar jag köra vidare?

Tack på förhand

//
Cabbeälskare
Ca
25
Cabbe älskare
330i E93 2008
Har gjort en felsökning och fick beskedet 63EC,
Styrdon maskinvara internt elektroniskt fel.
Vad betyder det och vad ska jag göra?
Finns det något att göra?
Hej,

När jag googlar felkoden, blir det en del träffar, mest på YouTube-filmer, som visar hur man tar isär och fixar hela paketet. Även en del diskussioner, som i vanlig ordning inte avslutas alls eller med inlämning till BMW.

Jag sökte här på AP också och då såg jag att din bil hade felkoden redan för ett år sedan, antagligen som "shadow" annars hade väl lampan i panelen lyst.

Hur som helst lär du inte komma undan att demontera hjälpstyrpaketet. Antagligen går det att laga. Fast BMW gör det nog inte. De byter rubbet och tar betalt därefter. Amerikanska priser pekar mot 50k.

En begagnad enhet, måste tydligen kodas in. Det gör BMW inte heller.

På eBay.de hittar jag många både begagnade och renoverade, de senare för runt 8-900 Euro. Prova att söka "eps servolenkung bmw e90". Och en fristående verkstad som åtar sig jobbet, om du inte älskar bilen lika mycket underifrån som att sitta inne i den. :)

/Lennart
Ca
25
Cabbe älskare
330i E93 2008
Stort tack Lennart för ditt engagemang och kloka tankar.
När en intressesida som denna är som bäst
Jag har nu tittat på någon video där man byter ut själva motorn till hjälpstyrningen.
Har även hittat en firma som renoverar den befintliga motorn, Allt till ett betydligt trevligare pris än 50K som du skrev om.

Båda gångerna som problemet har uppstått har varit efter längre turer. Tänker om det kan ha något med värme att göra.

Nu återstår att hitta någon som kan hjälpa mig att åtgärda problemet på ett proffsigt och bra vis till en rimlig peng. Någon som kan tipsa om lämplig verkstad i närheten av Helsingborg
En omvittnat kapabel verkstad i Helsingborg - har du verkligen missat alla lovord om den? - är Jarls Bilservice (tror jag den heter. Alla säger bara Jarls ).

Kan nog det mesta, men alla positiva omdömen om den kanske har påverkat prissättningen...

Börja där i alla fall.

/Lennart
Ca
25
Cabbe älskare
330i E93 2008
Hej Igen,
Naturligtvis känner jag till Jarl´s.
Har helt enkelt bara glömt bort dom,

Tackar för tipset igen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.